Intan payung kami...

Tuesday 27 March 2012

Bab 5 : Cuit-Cuit Cinta

Love and stoplights can be cruel – Sesame Street

“Ok apanya. Dah tentu-tentu kau kalah. Selama ni, adik kau tulah harapan keluarga kan? She’s the brain in the family. Kau tu periksa pun cukup-cukup makan saja.” Kata-kata Jaja aku hadiahkan dengan satu jelingan yang maha tajam. Dapat kawan yang terlalu berterus – terang ini susah juga sebenarnya. Bukannya dia nak pujuk dengan kata-kata semangat. Lagi dia buat ayat yang melemahkan semangat aku adalah. Bertuah punya kawan!
            “Jap...jap. Jadi kiranya, kedai yang kau pergi semalam tu kedai mama Adam Naufal lah ya? Dan Adam Naufal ada di sana menjadi saksi kepada kejadian memalukan kau semalam?” Soal Nani tiba-tiba. Kawan aku yang seorang ini lagi satu hal. Punyalah dari tadi aku cakap aku tengah susah hati dengan pertaruhan yang dikemukakan Nadia, dia sibuk ingatkan aku tentang kejadian yang berlaku di kedai Ladies tadi. Sudahlah aku seboleh-bolehnya nak lupakan peristiwa itu. Pagi ini, sengaja aku ajak mereka duduk di tepi padang sementara hendak menunggu loceng permulaan sesi pembelajaran bermula. Aku tak hendak duduk di tempat biasa kami di Tamah Riadah sebab mahu mengelakkan berjumpa Adam Naufal.
               “Beb, ini peluang bagus ni!” Jerit Nani tiba-tiba. Mujurlah tak ada orang lain dekat situ.
            “Nani, kau boleh tak turunkan sikit volume suara kau tu? Aku ada dekat depan mata saja ni. Tak payahlah kau nak jerit-jerit.” Tegur aku sambil mengusap cuping telinga aku yang bingit mendegar suara nyaring Nani tadi.
              Seperti biasa, Nani cuma gelak. “Alah, cakap perlahan tak feel.”
            Aku geleng kepala. “Telinga aku ni, kalau boleh jerit dah menjerit dah tau suruh kau tu jangan selalu jerit-jerit dekat dengan dia!”
            “Alah, ya lah. Aku akan cuba kurangkan volume suara aku ni ya. Tapi serius ni, Lea. Ini peluang baik untuk kau!”
            Aku pandang Nani hairan. “Peluang baik apa? Kau ada cara ke macam mana aku nak menang pertaruhan dengan Nadia tu? Ada ubat nak buat aku jadi pandai ke?”  Tanya aku teruja. Entah-entah Nani tahu mana-mana tempat yang ada jual ubat yang boleh buat aku jadi pandai dalam masa terdekat ini.
            Nani tepuk dahi. “Kau tu, bagi makan tonik Adi Putra yang bijak pandai tu pun belum tentu boleh jadi pandainya. Tapi ada satu cara yang kalau kena gayanya, akan bagi kau kemenangan berganda.” Aku tarik muka. Kenapalah kawan-kawan aku mulut masing-masing terlalu langsi?
            “Habis tu yang kau beriya cakap pasal peluang baik tu apa hal? Peluang baik apanya?” Rungut aku.
            Nani senyum tayang gigi. “Peluang kau dengan Adam Naufal.”
           “Hah? Maksud kau?” Aku dan Jaja saling berpandangan. Muka Nani yang nampak gembira luar biasa kami pandang dalam-dalam.
        “Kalau kau ikut plan aku ni, kau akan dapat Adam Naufal sekaligus peluang jumpa abah kau di London.”
            “Plan apa Nani? Cakaplah cepat!” Gesa Jaja.
            “Macam ni...” Nani terus menceritakan master plan yang berlegar di fikirannya. Selesai menerangkan rancangan impromptu dia, dia pandang muka aku dengan penuh harapan.
            “Baik tak rancangan aku?” Nani senyum tayang gigi.
            Aku jengil mata. “Lupakan!” Ringkas dan padat jawapan aku.
          “Ek eleh. Apahal pula? Beb, ini peluang baik tahu. Kau bayangkan, Adam Naufal. Jejaka kedua kacak selepas Mr All Black, jadi tutor kau. Mesti kau ada semangat nak belajar bersungguh-sungguh. Lepas tu, aku gerenti exam kau akan cemerlang. Kalau dah cemerlang, peluang kau nak jumpa abah kau di London cerahlah!” Nani berhujah.
           “Itu bukan nak bagi aku cemerlang. Nak bagi aku lingkup lagi adalah!” Marah aku. Ada ke patut dia nak suruh aku minta Adam Naufal jadi tutor? Dia faham tak konsep jadi tutor tu macam mana? Dengan perangai aku yang pemalu tak bertempat ni, boleh ke aku belajar dengan Adam?
            “Eh, aku rasa cadangan Nani tu elok apa. Apasal pula nak melingkupkan kau? Adam tu kan one of the best student. Masa SPM dulu, dia kan salah seorang pelajar terbaik daerah ni. Kalau dah orang pandai macam tu jadi tutor kau, mestilah tak ada masalah.” Jaja cuba menyokong cadangan Nani.
            Aku geleng kepala laju. Sah, kawan-kawan baik aku ni tak faham lagi dengan perangai aku. “Engkau orang tahu tak konsep tutor macam mana? Face to face study, tahu? Maknanya aku kena duduk depan Adam Naufal dan bercakap dengan dia.”
            Nani dan Jaja buat muka blur. Mereka berpandangan sesama sendiri sebelum memandang semula ke arah aku. “Jadi, apa masalahnya?” Soal mereka serentak.
         “Nak bercakap dengan dia pun aku tergagap-gagap. Nak pandang muka dia pun aku segan, ini engkau orang nak suruh aku belajar dengan dia? Aku takut tengkuk aku ni patah aje sebab asyik menunduk depan dia nanti. Hendaknya lepas kejadian semalam tu. Lagilah muka aku ni tebal nak tengok dia tahu.” Terang aku satu persatu. Suara dah turun satu oktaf. Bunyi ala-ala sedih pun ada.
     “Laa...sebab itu saja? Cik Nea Azalea, aku rasa dah sampai masanya kau buang sikap malu tak bertempat kau tu. Come on lah. Dah nak dekat lima tahun kau asyik perhatikan Adam Naufal tu dari jauh, kot. Ini final year kita di Idealian. Kau tak teringin ke cipta kenangan terindah?” Jaja buat saranan. Nani di sebelah turut sama mengiyakan.
       “Cakap orang. Yang engkau orang berdua tu, dah ada cipta kenangan terindah ke dengan Johan dan Naqib tu?” Aku pulang paku buah keras.
       “Eh, kita orang lain. Walaupun lima tahun memendam rasa pun, sekurang-kurangnya kita orang pernahlah jugak bercakap dengan mereka. Aku ni, tiap-tiap minggu dapat bercakap dengan Johan walaupun sekadar ‘hai’ aje. Jaja pun, sekurang-kurangnya bila lalu depan Naqib, boleh lagi dia buat senyum gatal dia tu. Tak delah menunduk nak cium lantai macam kau. Jadi, my bff yang aku sayang, antara kita bertiga, kau tu yang kes paling teruk! Tahu?”
           Aku tak sempat nak buat serangan balas sebab loceng sudah berbunyi. Tapi sepanjang perjalanan nak ke dewan besar, kata-kata Nani berlegar-legar dalam fikiran aku yang dah cukup berserabut ini. Betul ke, aku kes yang paling teruk eh?
***
        Di dewan besar, aku macam berada dalam dunia sendiri. Fikirkan kata-kata Nani. Fikirkan cadangan gila Nadia. Fikirkan Adam Naufal. Perhimpunan yang sedang berlangsung pun tak berapa aku hiraukan. Lagipun aku dapat agak apa isi perhimpunan. Memandangkan hanya pelajar-pelajar tingkatan 5 dan 6 atas sahaja yang dipanggil berkumpul, tak ada perkara lain yang hendak dibincangkan melainkan peperiksaan besar yang bakal kami semua hadapi hujung tahun nanti. Mesti Cikgu Nasir rambut ketak, guru Hal Ehwal Pelajar merangkap guru kelas aku sedang bagi ceramah tentang betapa pentingnya tahun ini bagi kami semua.
          Aku toleh sebelah kiri. Nani dan Jaja sedang kusyuk mendengar ucapan Cikgu Nasir. Kemudian mata aku beralih pula ke sebelah kanan. Mata aku melangkau ruang kosong yang memisahkan pelajar Tingkatan 5 dan Tingkatan 6. Aku perhatikan wajah senior-senior aku yang turut nampak bersemangat mendengar ucapan Cikgu Nasir. Awal tahunlah katakan. Semua orang pun bersemangat.
Mata aku terus memerhati satu persatu wajah yang ada sehinggalah ia berhenti ke arah sepasang mata yang turut sama sedang memandang ke arah aku. Wajah pemilik sepasang mata yang indah itu ceria dengan senyuman yang manis. Tahi lalat kecil yang menghiasi dagu kanannya menambahkan lagi kekacakkan wajah itu. Tanpa sedar aku turut tersenyum. Terpesona sekejap dengan kekacakan jejaka itu. Saat itu bagai wujud satu hubungan antara kami berdua. Entah berapa lama kami saling berbalas senyuman aku sendiri tak sedar hinggalah aku terdengar suara Nani dan Jaja tergelak kecil. Cepat aku menoleh ke arah mereka.
            “Ada kemajuan nampak,” bisik Nani perlahan.
        “Hah?” Tanya aku tanda tak faham aku maksud Nani. Kemajuan apa sajalah yang dimaksudkan perempuan seorang ini?
            “Dah tak malu-malu lagi ke? Dah boleh balas-balas senyum tu? Bolehlah rancangan tutor tu berjalan dengan jayanya lepas ni, kan?” Bisik Nani lagi.
            Aku telan liur bila aku dengar perkataan tutor itu. Aku dah mula faham maksud ‘kemajuan’ yang Nani cakapkan tadi. Dengan muka teragak-agak aku menoleh kembali ke arah wajah kacak tadi. Dan seperti tadi, dia masih tersenyum. Tapi kali ini bukan dia sahaja, tapi dua orang sahabat baik dia, Naqib dan Johan turut tersenyum sama. Siap main singgung-singgung lengan lagi. Itu tak ada lain, mesti ketawakan aku yang dah nampak macam perempuan syok sendiri ini. Macam manalah aku boleh tak perasan itu Adam Naufal?
          Aku ketap bibir dan segara pandang ke hadapan. Muka dah terasa panas. Kali ini memang aku harap-harap sangat lantai dewan ini boleh terbuka dan sedut aku ke bawah. Dah malu tahap dewa dah ni weh! Berapa kalilah kau nak memalukan diri sendiri depan Adam Naufal ni Lea?
            Aku cuba sedaya upaya menumpukan perhatian pada ucapan Cikgu Nasir di depan. Wajah kacak Adam Naufal aku gantikan dengan wajah Cikgu Nasir yang bermisai ala-ala pelakon Gerak Khas, A.Galak. Beza Cikgu Nasir dengan A.Galak ialah saiz badan yang begitu ketara. Kalau A.Galak tu kurang sikit aku takut menengoknya sebab badan dia kurus. Cikgu Nasir ni, dahlah misai melintang. Badan dia, dah macam Triple H dari WWE tu. Garang bukan main. Tapi garang bertempatlah. Dengan aku, dia suam-suam kuku saja. Garang sangat tidak, baik sangat pun tidak. Tapi jangan tak tahu, dia nilah cikgu yang paling aku suka.
           “Jadi, mulai esok pelajar-pelajar Tingkatan 5 yang namanya ada dalam senarai kena hantar borang yang akan diedarkan dalam kelas masing-masing nanti. Senarai mentor akan pihak sekolah pamerkan di papan kenyataan di koridor A. Pilih mentor yang awak selesa. Tapi ingat, pihak sekolah ada hak untuk tentukan mentor-mentee yang sesuai jika kami rasakan pilihan anda tidak sesuai. Faham?” Kata-kata Cikgu Nasir disambut dengan jawapan faham dari semua yang berada di dewan kecuali aku sebab aku tak faham apa pun yang dikatakan oleh Cikgu Nasir.
          Baru sahaja aku nak bertanya pada Nani dan Jaja, aku dengar Cikgu Nasir suruh kami bersurai dan masuk ke dalam kelas masing-masing. Aku cuba nak tahan Jaja dan Nani tapi mereka dan menonong ke depan. Aku yang masih terpinga-pinga cuba bersaing dengan mereka. Bukan main laju lagi budak berdua itu berjala ke pintu. Kalau tengok lagaknya macam tak sabar-sabar nak masuk ke kelas. Bila mereka lalu di depan pentas, lagi laju aku tengok langkah yang diambil. Itu tak ada lain, sebab nak mengelak dari bersua muka dengan Cikgu Nasir lah tu. Aku pun apa kurangnya. Saat kaki berada di depan pentas, cepat aku belok ke kiri menuju ke pintu keluar. Seboleh-bolehnya tak nak bagi peluang Cikgu Nasir nampak. Tapi entah apalah nasib aku hari ni, tiba-tiba aku terdengar nama aku diseru-seru cikgu misai melintang.
            “Nea Azalea, ke sini sekejap.”
            Aduh, kenapalah aku rasa semacam sahaja ni? Dengan langkah seperlahan mungkin aku menapak ke arahnya.
            “Ya, cikgu?”
            “Nah, isi ni dan hantar pada saya secepat mungkin.” Cikgu Nasir hulurkan sekeping kertas pada aku.
          Aku kembali buat muka blur. Aku menoleh ke belakang, cuba mencari kelibat Nani dan Jaja tapi bayang pun dah tak nampak.
       “Kamu isi sahaja borang ni. Tak perlulah nak pilih mentornya. Biar saya yang pilihkan mengikut keperluan kamu. Kalau suruh kamu yang pilih, entah siapa-siapalah yang kamu pilih.” Ujar Cikgu Nasir tegas.
          Aku semakin blur. Ini pilih apa pulak ni? Calon menantu ke? Setahu aku Cikgu Nasir tak ada anak lelaki. Atau calon peserta untuk rancangan mentor sebab dari tadi asyik sebut perkataan mentor saja. Kalau mentornya Anuar Zain yang ada suara lemak merdu tu ok juga. Tapi kalau untuk rancangan mentor rasanya Cikgu Nasir dah salah pilih orang ni. Aku dengan katak lebih kurang sama saja kemerduan suara kami.
        “Ingat, Lea. Kamu jangan tak hantar pula borang tu. Minta tandatangan kebenaran dari ibu kamu. Tahun ini kamu nak ambil peperiksaan besar. Jangan nanti sebab kamu, peratusan SPM kita menurun pula.” Pesan Cikgu Nasir lagi.
        Aku cuma mengangguk. Angguk sajalah, kan? Takkan aku nak melawan pula bila apa yang Cikgu Nasir cakapkan itu betul belaka. Sambil mata aku membaca kandungan borang di tangan, aku ucapkan terima kasih pada Cikgu Nasir. Kaki melangkah keluar sambil membaca apa yang terkandung dalam surat di tangan.
       “Program Mentor-Mentee bagi Calon-calon SPM 2012. Program apa pula ni?” Dengan khusyuk aku cuba mencerna apa yang tertulis hingga aku tak sedar aku sudah di apit dua orang manusia di kiri dan kanan.
         “Cupcake, kalau nak pilih abang Jo pun boleh,” ujar manusia di kanan aku.
         “Kalau pilih Abang Naqib pun, abang sudi,” ujar yang kiri pula.
        Langkah aku terhenti. Menggeletar tangan bila terdengar suara-suara itu dekat sangat dengan telinga aku. Aku toleh kiri dan kanan. Tekak terasa kering tiba-tiba bila wajah Johan dan Naqib terlihat di depan mata.
        “Atau nak lagi best, pilih saja pembunuh hati tu,” saran Johan sambil muncungnya dihalakan ke hadapan. Mata aku turut sama memandang ke arah muncungnya menghala. Hah, engkau. Berdiri dengan kacaknya sambil tersenyum manis ke arah aku, jejaka yang baru sahaja berbalas pandangan dengan aku dalam dewan tadi. Siapa lagi kalau bukan Adam Naufal!
Berdiri dengan kacaknya sambil tersenyum manis ke arah aku, jejaka yang baru sahaja berbalas pandangan dengan aku dalam dewan tadi. Siapa lagi kalau bukan Adam Naufal!
       Kalau tadi tangan saja yang menggeletar, kali ini lutut aku pun menggeletar sama. Tanda-tanda yang aku perlu melarikan diri dengan atau pun aku akan terjelepok kat atas lantai ni. Arghhh...tidak. Aku tidak boleh memalukan diri aku lagi!
         “Be careful, cupcake. Jangan sampai langgar pintu lagi!” Jerit Naqib diiringi gelak ketawa Johan sebaik sahaja aku membuka langkah panjang melarikan diri dari mereka. Ketika aku melalui tempat Adam Naufal berdiri, sempat aku menjeling mamat itu. Mukanya nampak keruh ketika kami berpandangan. Tiba-tiba hati jadi pilu. Mesti dia malu bila kawan-kawan dia gelakkan aku sebab secara tidak langsung nama baiknya turut terlibat. Mesti lepas ni dia bencikan aku. Dan aku tak rasa aku sanggup menghadapi kebencian Adam Naufal.   
          Huwaa! Mummy! Orang nak pindah sekolah! v( ̯ )v




Comments are welcome! ^_^ v

36 comments:

FirasFirzana said...

huwaaaa...nak pengsan....tak sabar nih tunggu entry seterusnya :)

Anonymous said...

sangat2 suka citer ni!!! XDD

Ms RED said...

Aduh, rindu zaman sekolah lah!!

.★/(,")\♥♥(".)★★
..★/♥\★★/█\★★
.★_| |_★._| |_ ★

Unknown said...

best!! tingat time skolah dolu.....

Farahusain said...

jangan pengsan sebab next entry next wik...heheh

Farahusain said...

Anonymous,

saya pun sangat2 suka sebab awak suka! XD

p/s: tulislah nama lain kali. boleh kenal2. heheh

Farahusain said...

Red, daku juga!

Farahusain said...

Tehafatihah,

terima kasih sbb setia ikuti cerita ni! heheh

ezz an said...

serius...nice story...so sweet and cute...

Anonymous said...

imeztwkp http://beatsbydrecheapz.com/ vxrquqrd http://louisvuittonzhandbags.com/ ohrptrva http://drdrebeatszheadphones.com/ ekbcybqg http://louisvuittonpursezoutlet.com/ smapugzn http://beatszbydreuk.com/ bwlbviym beats by dre cheap txkwznfa louis vuitton handbags wufoshyw dr dre beats ciswpstg louis vuitton outlet zymbouma beats by dre uk If you happen to go along with your friends but still were going to continue in touch with your loved ones, an individual might take advantage of the complimentary web connection of the remain where by an individual thought to book. That sample timeframe is a month. Green tea herb in general is useful for decreasing cholesterol amount you will helps in raising energy that is what accelerates weight-loss process.

Anonymous said...

sqtefmsd http://drdrebeatscheapaus.com/ xthypykx http://hollisteronlinesale.de/ osghdvkj http://beatsbydreheadphoneszca.com/ mhfvlaya http://abercrombiezfrances.com/ krfeozjy http://hollisterszdeutschlands.de/ psrccfnw dr dre beats cheap kmmqsuur hollister co xsrvrzhf dr dre headphones mpqsfojh abercrombie france tyqpkffu hollister deutschland Folks textiles this glorious yield along with the other person secure comforts and in some cases info needs to be part of extra fat-failure capsules plus wellbeing supplements; other folks in the business may just be speedily (joined with deservedly!) derelict. IGOB131 energizes the actual hormone leptin, which moderates your desire for food so that you believe greedy a reduced amount of frequently, plus comprehensive longer following choosing as well as having fun in. To obtain Africa Mango you are able to purely get on:

Anonymous said...

hnzgudgl http://beatsbydreheadphonesaus.com/ psvoriwo http://hollisterzhamburgs.de/ mstxyvup http://abercrombienfitchncanada.com/ guazoymc http://hollisterzonlineshopz.de/ zgqutrmj http://drdrebeatszaus.com/ ioudubyn beats by dre khcrulii hollister hamburg bvtvnlmg abercrombie and fitch eyanyfnj hollister online shop deutschland wwwwoakt dr dre beats On the contrary: let's be honest, this seems were losing this game. Advantages of Louis Vuitton Monogram Canvas Storage compartments An alternative.

Anonymous said...

cfwmkclj http://abercrombieehamburg1.de/ egzwqzgd http://louiszvuittonbags.com/ viwbtpvf http://holliterscocanada.com/ hkcuvhpx http://guccioutletzhandbags.com/ fkrkyifg http://burberryscarfzoutlet.com/ ildodfwy abercrombie hamburg rilzpyre louis vuitton bags zymbehxh hollister clothing canada qxuulbra gucci handbags sgfbsitx burberry scarf Sprinting which includes a hangover appeared to be certainly no great come to terms if you end up accommodate plus refined. The discovery regarding African Mango And also eating habits capsule is known as a development in the science in appetite suppressants due to the fact this is a scarce plant that is not found all around the environment, except for Cameroon. The metabolic process buildings from the diet plan tablet tend to be much better by means of caffeine.

Anonymous said...

qitjozxq http://www.beatsonlinestore.com/ ukqsqpyb http://cheapabercrombiefitch.fr/ pkokypqe http://www.hollister-online2013.fr/ ttpblsui http://www.truereligion-online2013.com/ htxhgvhe http://www.gucci-forshop2013.com/ xvoiminy dr dre beats headphones njwlxctq abercrombie pas cher pqezupnf hollister pas cher jgkmlfym true religion gkgaqtya gucci outlet One particular fantastic situation will be the Cameras mango plus. Around yet another analyze executed in a very higher education, it turned out proved this both ladies and men could eliminate nearly 12. The actual charter boat should really will give you comfy offshore fishing stand as well as her / his information will need to help you create the pick up you've got ended up hoping for.

Anonymous said...

xifkgfon http://beatsbydrezz.com/ iongvsfn http://louissvuittonoutlet.com/ euzphhse http://beatsbydrestudioz.com/ pxttiqpn http://louissvuittonbagsz.com/ virzxtye beats by dre drbcmvnt louis vuitton outlet bqgqpxwk beats by dre studio evxzlpup louis vuitton bags It may not be exactly about merely fat loss, through this Cameras Mango diet regime, it is easy to control typically the carbs degrees with your circulation and also the cholesterol grades, thus building you seriously balanced and in shape regardless. Pushed in most cases in opposition to certainty several other families ordered be particularly conceived second-hand, this can be claimed which will various buyers have already been long gone. Once more you should carry out certain comprehensive investigation just before choosing.

Anonymous said...

qksxkjvc http://fredperryjacketnshirts.co.uk/ rgjnqwtb http://truereligioncanadaoutlets.ca/ oonsmrqq http://fredperrybagsnshirts.co.uk/ zfvusamf http://truereligionss.ca/ jwpmagig http://fredperrybarrelbagsoutlet.co.uk/ pydarkrz fred perry jacket zqbvgapd true religion outlet epfechfw fred perry bags tsgznjub true religion sqbkjhmu fred perry parka {If|When|In the event that|If perhaps|Whenever} {there are|you can find|you will find|there are actually|one can find} {preservatives|chemical preservatives|preservative chemicals|salt|additives} {then|next|after that|in that case|consequently} {it indicates|this implies|what this means is} {the|the particular|the actual|a|any} {African|Africa|Photography equipment|Cameras|African-american} mango {diet|eating habits|diet plan|diet program|eating routine} {supplement|product|health supplement|supplementation|nutritional supplement} {is not|just isn't|isn't|will not be|is not really} {pure|genuine|real|absolute|true} {and|and also|as well as|plus|together with} {it truly is|it is actually|it really is|it can be|its} {synthetic|man made|artificial|man-made|fabricated}. {Some|A few|A number of|Quite a few|Many} {things|points|issues|elements|factors} {are around|remain|are about} {all the time|constantly|continuously|everyday|at all times} {but you|however, you|however you|but the truth is|and you} {don't|do not|never|really don't|tend not to} {notice|discover|detect|recognize|see} {them|all of them|these people|these folks|these individuals} {at all|whatsoever|in any respect|in the least|by any means}. {Read|Read through|Go through|Examine|Study} {What|Whatever|Precisely what|Just what|Exactly what} {Some|Numerous|A number of|Several|A few} {Real|Proper|True|Genuine|Actual} {Experts|Analysts|Authorities|Professionals|Specialists} {Have to|Will need to|Ought to|Must|Need to} {Say|Assert|Declare|Point out|State} {About|On the subject of|With regards to|Concerning|Regarding} afrika mangosu mehmet {oz|ounce|oz of|ounce .

Anonymous said...

buy tramadol ultram tramadol hcl non-narcotic - buy tramadol overnight delivery no prescription

Anonymous said...

Check with your cosmetic surgeon to find out both before and after photos of sufferers, they already have carried out surgery on before. By doing this, you will notice the type of work they do and decide if it operating specialist suits you. Unless you like what you see from the photographs, visit an additional surgeon. [url=http://www.ss12w12ws.info]Slitr567her[/url]

Anonymous said...

buy generic tramadol order tramadol overnight - buy discount tramadol

Anonymous said...

buy tramadol without prescriptions buy tramadol usa - buy tramadol cheap

Anonymous said...

buy tramadol online no prescription cod order tramadol no prescription - order tramadol online cod

Anonymous said...

buy tramadol online cod buy tramadol 100mg online - tramadol cheap

Anonymous said...

buy tramadol online cod overnight buy tramadol without a script - buy tramadol in florida

Anonymous said...

where can i buy misoprostol without a prescription - buy misoprostol 200 mcg - buy cytotec online usa

Anonymous said...

buy tramadolcod fedex order tramadol online - buy tramadol cod

Anonymous said...

играть в казино на реальные деньги без вложений or казино онлайн вебмани or казино онлайн гривны or онлайн казино это легально or рулетка онлайн видео or можно ли играть в рулетку

Anonymous said...

buy ambien sleeping tablets order ambien online - where to buy ambien sleeping pills

Anonymous said...

buy generic ambien no prescription buy ambien no prescription overnight - buy generic ambien no prescription

Anonymous said...

how to buy ambien no prescription buy ambien thailand - where to buy ambien cheap

Anonymous said...

buy herbal ambien buy ambien from us pharmacy - purchase ambien online no prescription

Anonymous said...

buy ambien online reviews ambien order purchase - buy ambien no prescription overnight delivery

Anonymous said...

играть в онлайн казино без регистрации бесплатно or казино онлайн 1995 or казино онлайн книги or казино онлайн партнерка or рулетка про онлайн or играть в рулетку онлайн

Anonymous said...

играть в игры казино бесплатно и без регистрации or казино онлайн hd or казино онлайн кристалл or онлайн казино центы or рулетка онлайн русское казино or играть в рулетку без зеро

Anonymous said...

Buy Priligy Online buy priligy+viagra online - where to buy priligy in bangkok

Anonymous said...

buy amoxil in perth [url=http://flavors.me/5ml8k6ti/#safety-Generic-Duricef-purchase-in-quincy-in-Lyndhurst-and-Brockenhurst]cheap Duricef in internet fast delivery in MS[/url] cialis 5mg daily dose Buy Cleocin where can i purchase viagra http://www.everyoneweb.com/amoxil822/#buy-amoxil-in-Bulgaria- canadian generic viagra brand

Anonymous said...

online viagra capsules increase fertility sildenafil citrat [url=http://viagrabrand022.pen.io/#non-prescription-viagra-brand-in-uk]cheap viagra brand buy pharmacy online now[/url] omnicef drug interactions levothyroxine sodium how much does levitra oral jelly cost how long does floxin last http://flavors.me/ns2ix76j/#biaxin-with-alchohol where to buy floxin in yonkers