Intan payung kami...

Wednesday, 17 April 2013

Bab 1 : Terukir Cinta di Bintang



Bab 1

‘Life isn’t about finding yourself, life is about creating yourself.’ – George Bernard Shaw.

Dalam hidup aku sekarang ni, ada dua huruf K yang sangat penting bagi aku untuk memastikan aku tergolong dalam golongan mereka yang berjaya, iaitu…
K Pertama… Kahwin!
K Kedua… Kerjaya!
Kerjaya? Aku hanya kerani cabuk di sebuah syarikat pembekal binaan.
Kahwin? Aku sah-sah masih bujang.
Tapi emak dah banyak kali bagi samar bayangan kepada aku. Semalam pun emak telefon lagi. Katanya sepupu aku, Salina, akan bertunang minggu depan. Dan yang paling buat aku hangin satu badan, bila mak asyik memuji kebijaksanaan Salina yang berjaya mencuri hati seorang juru terbang!
Arghhh!
Mak ni kalau anak orang semuanya bagus. Anak sendiri tak pernah nak puji! Kadang-kadang rasa macam aku ni anak angkat je. Apa pun mak sepatutnya bangga sebab aku berjaya curi hati seorang engineer.
Lima tahun aku dan Imran berkawan. Sudah kenal hati budi masing-masing dan aku pun sudah malas nak kenal mana-mana lelaki lain, penat! Perlu ulang segala proses mengenali diri pasangan, bukannya perkara mudah. Macam-macam perkara yang perlu diambil kira sebelum kita memutuskan dia adalah yang satu. Jadi cukuplah aku setia dengan Imran sahaja. Lelaki yang terbaik di dunia! (dunia aku la)
Imran Ahmad. Orangnya hitam manis ala-ala Remy Ishak gitu. Muka pun boleh tahan kacak (di mata aku la). Sesuai sangatlah dengan aku yang tak berapa nak jelita ni. Badan tegap macam badan ahli sukan. Dia tak pergi gim pun, tapi mungkin sebab selalu buat kerja-kerja berat, angkat mesin sebab itu badan dia sasa semacam dan… aku suka!
Dia ada di sebelah aku sekarang ini, tengah melayan mi goreng mamak. Selagi tak habis selagi tu tak angkat muka. Emmm… mujur dah lima tahun kenal. Kalau baru kenal harus aku turn off.
“Awak, minggu depan Salina bertunang tau.” Aku menghela nafas berat. Terasa macam ada batu dalam kepala sekarang ni.
“Jadi?” tanya Imran acuh tak acuh terus menyuap mi goreng ke mulut.
“Mesti mak akan tanya macam-macam. Saya nak jawab apa nanti.” Aku mengeluh perlahan.
 “Tanya apa?” Imran mengangkat wajah. Dia masih dengan muka blurr atau saja-saja buat blurr.
“Tentang kita lah.” Aku mencemik.
“Alah. Pandai-pandailah awak goreng,” jawab dia bersahaja.
“Awak, dia mak saya tau. Kalau awak, dah lama saya buat Imran-goreng-sambal-belacan!”
 “Tak payah balik. Cakap je ada kerja. Awak pun tak suka dengan sepupu kerek awak tu, kan?”
“Saya tak suka dia. Bukannya keluarga dia.” Geramnya dengan dia ni.
“Kalau macam tu pandai-pandailah awak jawab,” balas Imran acuh tak acuh.
“Masalahnya sekarang ni, kepandaian saya dah habis. Lima tahun saya nak kena berdalih. Saya penat!”
“Haish… awak ni. Lima tahun awak sabar takkan setahun dua lagi awak tak boleh sabar?” Dahi Imran berkerut. Merenung tajam.
“Sebab dah sabar lima tahunlah saya dah tak boleh sabar lagi ni!” balas aku geram, berpeluk tubuh.
“Kalau awak gatal sangat nak kahwin, awak pergi cari jantan lain yang boleh kahwin dengan awak bila-bila masa!” Imran mendengus kasar. Menghempas sudu dan garfu di pinggan. Meneguk minuman.
Aku tersentak. Keras wajah aku merenung wajah bersahaja Imran yang sedang minum. Sampai hati dia cakap macam tu? Tak gentleman langsung! Macam mana aku boleh bertahan dengan Imran selama-lima-tahun!
Adakah aku perempuan dungu?
“Awak jangan cabar saya!” Darjah kemarahan aku sudah tak dapat dikawal lagi.
“Sumpah, kalau datang seorang lelaki depan saya sekarang ni dan ajak saya kahwin memang saya akan terima je!” Dada aku berombak kencang. Sedih tau!
“Emmm… yalah tu,” ujar Imran dengan gaya ala-ala si Mail dalam cerita Upin dan Ipin.
Ceh, tak guna! Boleh pula dia senyum sinis?
“Susah betul kalau nak berbincang dengan awak!” Aku menjerit. Mengetap bibir menahan diri dari terus membebel.
“Hey, saya bergurau je la.” Imran memandang aku dengan wajah cuak. Mungkin terkejut dengan jeritan aku tadi.
“Bergurau perkara macam tu buat apa?” Terjegil mata aku merenung wajah Imran.
“Kita kan dah banyak kali bincang perkara ni. Yang awak ungkit lagi tu kenapa?” Imran mendengus kasar.
“Sebab perbincangan kita tak pernah mencapai kata sepakat! Dan selagi kata sepakat tak tercapai, selagi itu saya akan bawa berbincang!” Aku mencerlung.
“Kata sepakat atau kata awak?” Imran menjeling sinis.
 “Bosanlah nak cakap dengan orang macam awak ni!” Aku bingkas bangun.
“Saya akan sahut cabaran awak nanti. Lepas tu jangan menyesal!” sambung aku lagi lantas mencapai beg tangan. 

BERSAMBUNG...


5 comments:

MizaEija said...

macam pernah baca je.. tapi tak dapat ingt kat mana...

alin0ne78 said...

Interesting.......

Arn Rashid said...

I like I like I like......... You memang tersgt kreatif tau. I nak masukkan you dlm list MY BEST AUTHOR....

Anna Lee said...

Miza - Ini versi 2013 :P

Alin - Tq dear!

Arn Rashid - tq tq tq..heee.. alamak, malu i nk terima pujian tu.. hehehe.. tq dear!

imam ciprut said...

Keren sob

www.kiostiket.com