Intan payung kami...

Monday 22 April 2013

Bab 3 : Terukir Cinta di Bintang. (edited)




Bab 3

Aku memandang jam di pergelangan tangan, hampir pukul tujuh malam. Tak ada satu teksi pun melintas depan. Ajaib sungguh! Tak pernah-pernah dekat sini ketandusan teksi. Dia orang mogok ke? Atau hari ni ada perhimpunan hitam? Tak mungkin, takkan dia orang nak buat perhimpunan hitam pada hari kerja pula.
Sedang aku resah gelisah menanti kemunculan bas dan teksi, kereta Imran berhenti di depan hentian bas. Nak pujuk la tu!
“Cepat masuk,” panggil Imran sebaik saja cermin di tempat duduk penumpang di turunkan.
Aku buat-buat tak dengar. Terus berpeluk tubuh meninjau-ninjau ke arah jalan. Konon sedang menanti teksi atau pun bas. Kalau dia betul-betul nak pujuk aku, dia akan pakir kereta dekat tepi jalan dan datang ke hentian bas ni. Kalau melaung dari dalam kereta panggil aku, itu bukan memujuk namanya. Tapi TER-paksa pujuk.
“Nadia Husain! Cepat lah!” Panggil Imran lagi.
“Apa cepat?” marah aku.
“Cepat masuk!”
“Nak pergi mana?” Tanya aku, sengaja membulatkan mata.
“Hantar awak balik lah.” Wajah dia berkerut.
Mesti tengah nak marah aku tu! Biarkan! Biar dia rasa betapa sakitnya hati bila perasaan kita dibuat endah tak endah oleh orang yang kita sayang.
“Tak nak.” Aku terus berpeluk tubuh, memaling wajah ke arah lain.
“Dah lewat ni, cepatlah saya hantar awak balik,” panggil Imran lagi.
 Kali ini nada suara dia sedikit lembut berbanding ketika di kedai tadi. Mungkin dah penat nak bergaduh. Itulah, lain kali kalau nak cakap tu hati-hati!
“Tak nak! Saya naik bas. Awak balik lah.” Hati aku masih membara.
Mana boleh senang-senang macam tu saja aku termakan pujukan Imran. Nak juga aku tengok sehebat mana Imran memujuk. Selama ni tak pernah pun dia pujuk sebab rajuk aku tak pernah meleret. Tapi kali ini jangan harap!
“Betul ni? Sekali ni je saya tanya. Kalau awak tak masuk juga, saya balik.” Imran memandang aku dengan wajah sebal.
Dia ugut aku? Memang cari nahas sungguh!
“Balik la.” Aku mencabar.
Ada aku kisah? Bas dan teksi berlambak, malas aku nak bergantung pada dia lagi. Dia ingat bila pujuk sikit aku akan sejuk?
“Awak ingat saya main-main?”
“Ada saya cakap awak main-main?”
“Saya balik sekarang.”
“Balik lah!” Aku terus mencabar.
Tak lama kemudian Imran terus menekan minyak meninggalkan aku terkulat-kulat menelan asap kereta.
Aku mencemik geram. Macam tu saja dia pujuk? Tak boleh harap betul!
Sedang aku melayan hati yang sebal tiba-tiba muncul lelaki tadi menghampiri aku kemudian melabuhkan punggung tak jauh dari tempat aku duduk.
Aku terkedu, menelan air liur. Tak tahu nak cakap apa. Takut dan malu bercampur baur.
Dia ikut aku ke?





BERSAMBUNG...


7 comments:

MizaEija said...

Okeh.. next! Hahaha.. jangan marah ye =p

eija said...

best..

anon-azri punye SA nih.. said...

n3 yg best n pnjg.org sgt suke n brpuas ati..jd org sgt2 brteima kasih kpd cik pnulis.lain kali SILA buat lg yea!hehehee..

All in One said...

Go go go
Jgn lupa tag Alina Oiq Maasom lepas post yer

mimie khairuddin said...

Cepat la sambung......

zara said...

best tahap petala langit,18 juta kali,he2

Anna Lee said...

Anon- Azri punya - hehehee.. pandai yer, okeyyy.. akan cuba panjang, jgn termuntah ijau sudah nanti..hahaha

alin - itu nama kat fb ke?? okeh akan daku cari nanti.

Mimie - dah bersambung pun.. sila2.

Zara.. waaaaa... hahah.. tinggi sangat tuu.. takut nk terima.. heee. tqqqqq. :)