Intan payung kami...

Friday 7 June 2013

Bab 6 : Terukir Cinta di Bintang.




Bab 6

~Khalif Aufa~

Patut la teman lelaki takut nak masuk meminang, minah psiko rupanya!
Khalif menggeleng kepala beberapa kali. Niat hati ingin membantu terpaksa dilupakan. Gadis itu terlalu prejudis. Suka menilai seseorang dari pandangan luaran.
Emm… ada bagus juga dia terus dengan imej selekeh ni, tak payah nak jumpa dengan perempuan yang plastik yang suka menilai luaran. Kalau ada perempuan yang sukakan dia dengan imej begitu mesti perempuan itu layak dijadikan isteri.
Kalau zaman dulu boleh juga dia buat macam cerita musang berjanggut tu. Tapi zaman sekarang tak mungkin dia boleh macam tu. Kalau dia serahkan sekarung beras yang dicampur dengan bermacam rempah mesti dia orang simpan je karung tu dan order pizza delivery. Atau pun… telefon hospital sakit jiwa.
Dia terus memandu menuju ke LDP. Tiba-tiba telefonnya berbunyi, panggilan dari mama.
“Ya, dah on the way balik ni.”
“Balik nanti singgah rumah mama dulu,” pesan mamanya.
“Mata K sakit ni. Nak suruh berjangkit orang dalam rumah tu ke?” balas dia, ada baik juga mata dia sakit boleh mengelak.
“K jangan nak buat alasan, mama ada hal penting nak bincang ni.”
“K tak tipulah. Memang mata merah ni. Mama buat video call sekarang kalau tak percaya.”
“Okey.” Hanya itu dan talian terputus.
Tidak lama kemudian telefon bimbitnya berbunyi lagi, kali ini video call pula.
“Ya mama.” telefon tersebut diletakkan pada holder di dashboard.
“Ni, tengok merah menyala ni.” Khalif mendekatkan mata pada telefon bimbitnya.
“Yaaa… merahnya. Berjangkit dari siapa ni?” tanya Datin Sofi.
“Entah. Dah percaya?”
“Yalah, yalah. Esok mama pergi rumah K. Malam ni balik berehat,” pesan Datin Sofi sebelum mematikan panggilan sekali lagi.
Tak sampai beberapa saat telefon bimbitnya berbunyi lagi. Melihat nama si pemanggil, Khalif mencemik. Kereta di pakir tepi jalan sebab dia terlupa nak bawa handfree. Tangan menekan tanda ‘Answer’.
“Apa hal?” Tanya Khalif kasar.
“Ala bro… merajuk ke? Aku call banyak kali tadi kau tak jawab.”
“Aku tengah busy tadi. Apa hal kau telefon ni?”
“Jumpa malam ni dekat The Curve. Okey?”
“Sorry, aku tak boleh keluar.”
“Ala-alaaa… merajuk ke?” Anuar mengekek.
“Tak kuasa aku!”
“Dah tu, jom keluar. Aku bawa dua orang calon bini untuk kau.”
“Tak payah, dah ada orang melamar aku tadi,” jawab Khalif acuh tak acuh.
“Hah? Serius?”
“Yalah… aku… eh… alamak!” Khalif tepuk dahi. Dia lupa!
Macam mana kalau minah tu tak sampai rumah? Nanti tak fasal-fasal muka dia akan penuhi dada-dada akhbar. Malam esok mesti gambar dia masuk berita. Haish, tak boleh jadi ni!
“Bro, apasal? Kau langgar kereta orang ke?” Suara Anuar terdengar di hujung talian.
“Beb, aku call kau malam nanti. Ada misi penting nak kena selesaikan ni.”
“Amboi… misi apa yang lebih penting dari berbual dengan aku ni? Bro, betul ke ada minah melamar kau ni?”
“Aku cerita nanti. Okey, bye!” Dia segera mematikan panggilan. Tanpa tunggu lama, dia terus membuat pusingan patah balik di hadapan. Walau macam mana pun dia kena pastikan minah psiko tu selamat sampai ke rumah!




BERSAMBUNG.....

No comments: