Intan payung kami...

Wednesday 19 December 2012

Viva Sakura : Bab 3

Photo From : http://www.seoulemio.com


Malam itu Sakura tertidur kepenatan. Dia hanya tersedar apabila badannya menggigil kesejukan. Nasib baik bilik itu disediakan alat pemanas, dapat juga mengurangkan sedikit rasa sejuk yang mencengkam.

Bunyi bising kenderaan lalu-lalang mengejutkan Sakura dari lena. Jam di sisinya direnung seketika.

‘Hah! Dah pukul sembilan pagi? Dah lewat ni!’ gumam Sakura. Dia bingkas bangun dan mencuci mukanya.

Tingkap bilik dibuka seluasnya. Terasa udara dingin menyapa lembut kulit wajahnya. Cuaca di Seoul
memang jauh berbeza dengan Malaysia.

‘Sudah lima tahun aku di Seoul, rindunya suasana Malaysia...’ bisik hati Sakura.

Sejurus kemudian teringat kembali perbualan dengan ayahnya semalam.

“Alia, baliklah... ayah dah rindu sangat ni. Mesti anak ayah dah makin besar, kan?” Terdengar suara sayu Jamil di hujung talian. Mendengar tawa anak gadisnya, sudah cukup menenangkan hati Jamil yang kesunyian kerana berjauhan dari Sakura Alia. Satu-satunya anak yang dimilikinya.

“Ayah, bukan Alia tak nak balik. Nanti kerja selesai... Alia balik, okey?” pujuk Sakura lembut.

Bukan dia tidak kasihan pada ayahnya itu, cuma dia perlu ambil kesempatan ketika berada di bumi Korea untuk mencari sesuatu yang hilang. Sesuatu yang sudah lama bertandang di lubuk hatinya. Kerana azam itulah dia berada di Korea kini. Bumi yang pada awalnya begitu asing baginya, kini menjadi sebahagian daripada memori hidupnya.

Mana mungkin dia melupakan kenangan bersama-sama rakan menimba ilmu pengetahuan, belajar erti berdikari, persahabatan, budaya serta bahasa yang berbeza dan juga tempat yang mengajarnya tentang kasih sayang.

Cuma cinta sahaja yang belum singgah di hati gadis itu. Bukan tidak ada yang mencuba, namun
kesemua yang menghulurkan cinta langsung tidak melekat di hatinya. Dan kebanyakan yang menghulurkan cinta adalah dari kalangan jejaka Korea, bukannya dari kenalan berbangsa Melayu yang sama-sama menuntut di bumi asing itu.

Sakura sendiri hairan apakah yang menarik minat mereka terhadap dirinya yang serba sederhana itu
jika dibandingkan dengan pelajar wanita berbangsa Korea yang ternyata lebih hebat dan bergaya. Namun perbezaan asal usul dan budaya bukan menjadi batu penghalangnya. Cuma Sakura begitu berhati-hati memilih lelaki yang bakal menghuni hatinya.

***




Pic from : bebop-guesthouse
Pagi itu Sakura kelam-kabut bersiap. Satu temu duga yang perlu dihadiri membuat hatinya serba tak
kena. Beberapa pasang blaus cuba dipadankan dengan seluarnya, namun ada sahaja yang tidak berkenan di hati.

Jika sebelum ini Kim Hea menjadi penasihatnya dalam soal pakaian, namun kini penasihat tidak bergaji
itu tidak tinggal bersamanya lagi. Setelah puas menilik akhirnya dia memutuskan untuk mengenakan blaus berwarna merah jambu dan seluar slack kelabu.

‘Harap-harap aku dapat kerja ni. Tak kisah berapa gajinya, asalkan boleh bayar bilik ni...’ Bisik Sakura sambil merenung wajahnya pada cermin kecil yang tergantung di dinding bilik tersebut. Rambutnya diikat tinggi agar kelihatan lebih kemas manakala wajahnya pula hanya disapu dengan pelembap, begitu juga dengan bibir mungilnya. Semenjak menjadi salah seorang penghuni bumi Korea, pelembap menjadi teman rapat Sakura walau ke mana sahaja. Cuaca yang agak sejuk menyebabkan kulitnya mudah kering dan memerlukan lebih banyak pelembap.

Alunan bunyi muzik instrumental yang sengaja dipasang menggunakan telefon bimbitnya, membuai
perasaan Sakura. Alunan yang perlahan diiringi bunyi piano benar-benar membuat hati Sakura dihambat rasa sayu.

‘Walau apa terjadi, aku perlu cari juga... walau terpaksa ke hujung dunia. Selagi aku masih bernafas, aku takkan mengalah.’ Bisik hati Sakura. Sakura segera menutup bunyi irama syahdu itu. Jika diteruskan, pasti air mata yang akan mengalir.

‘Tidak, aku takkan menitiskan air mata ini. Selagi aku belum temui dia, selagi itu aku akan tahan sebak
di hati ini.

***

“Selamat pagi Encik Takai.” Ucap Sakura sambil membongkokkan sedikit tubuhnya sebagai tanda hormat, sepertimana lazim dilakukan oleh masyarakat Korea.

Salam Sakura hanya disambut dengan tundukan dari Encik Takai. Sakura menelan air liur. Sikap dingin Encik Takai merisaukan hatinya.

Tanpa menunggu lebih lama, Sakura segera berlari anak menuju ke jalan besar. Dia perlu segera ke subway supaya tidak terlambat sampai ke All Shoes Boutique, salah satu butik kasut yang terkenal di Bandar Hongdae. Sakura amat berharap dia berjaya mendapat kerja itu.

“Kamu bukan warga Korea?” soal Rachel, pengurus butik itu sambil membelek butir peribadi dan kemudian kembali menatap wajah Sakura di hadapannya. Sakura mengetap bibirnya. Dia faham, jika soalan itu diutarakan, pasti dia tidak akan mendapat kerja tersebut. Belum pun sempat Sakura menjawab pertanyaan itu, Rachel kembali bersuara.

“Malaysia?” soal wanita di hadapannya. Sebutannya agak pelik tetapi Sakura dapat menangkap maksud sebutan wanita itu.

“Saya sangka kamu warga Korea. Macam mana kamu mahu bekerja di sini, sedangkan kamu perlu
melayan setiap pelanggan yang kebanyakannya penduduk tempatan dan warga asing?” soal pengurus tersebut dengan wajah serius.

“Tapi saya sudah lima tahun di Korea… Saya boleh berbahasa Korea dan Inggeris. Saya lihat ramai
pelancong Inggeris datang ke sini, jadi saya rasa ianya tidak menjadi masalah bagi saya.” Ucap Sakura
menggunakan bahasa Korea dengan begitu fasih dan lancar.

Rachel mengangguk setuju dengan pendapat Sakura. “Kamu pasti bahasa Korea kamu lancar? Saya
tak mahu timbul sebarang masalah dengan pelanggan nanti,” soalnya lagi masih ragu-ragu.

Sakura mengangguk laju. “Saya yakin bahasa Korea saya lancar dan tiada sebarang masalah. Cik Rachel jangan risau...” ujar Sakura dengan begitu yakin.

“Baiklah… memandangkan kami hanya memerlukan pekerja sementara sahaja, kami menerima
kamu bekerja di sini mulai hari ini.” Sakura tergamam. Dia terkejut dan tidak menyangka dia diterima kerja pada hari itu juga. Sakura menarik nafas lega dan mengucapkan terima kasih kepada Rachel yang sudi menerimanya bekerja.

***

Hai budak baru, kau dari mana?” soal Sun Yeong, salah seorang pekerja di situ.

Melihat dari segi rupa, Sakura yakin gadis di hadapannya itu sebaya dengannya. Pandangan yang dilemparkan agak bengis, seperti tidak menyenangi kehadiran Sakura.

“Malaysia...” jawab Sakura sepatah sambil tersenyum.

“Oh, jadi kamu orang asing ya? Kamu tahu, dulu kami pun ada warga asing yang bekerja di sini. Tapi
tak lama,” jawab gadis itu sedikit mengejek.

“Kenapa tak lama?” soal Sakura kehairanan.

“Kebanyakan orang asing yang kerja di sini cumamahukan wang, bukan untuk masa depan. Jadi mereka mencuri barang dari kedai ini dan dijual keluar.” Jawab gadis itu sambil menjeling tajam. Dia
memang tidak puas hati kerana Sakura diterima bekerja di situ. 

Dalam keterpaksaan Sakura tersenyum.“Kamu jangan risau, saya bukan begitu.” 

Gadis itu tersenyum sinis. “Mula kerja memang macam tu, bila dah lama nanti mula nampak tembelang kamu.”

Sakura menarik nafas lalu melepaskannya dengan kasar. Belum pun sempat dia membidas katakatan rakan sekerjanya itu, tiba-tiba muncul seorang pelanggan. Tanpa berlengah, Sakura segera mendapatkan pelanggan tersebut. ‘Tak guna aku nak bertekak dengan manusia busuk hati tu!’ bisik hati Sakura geram.

Bersambung.....

2 comments:

Anonymous said...

[url=http://www.canadagoosessoldeparis.fr]Canada Goose Kensington Parka[/url] The next few years look really promising, and if Hugo Boss continues to grow in this and other avenues it has recently opened, it will be destined for great success.. [url=http://canadagoosehandlesalg.com]canada goose chilliwack bomber[/url]
bvhbzvuf [url=http://axedirect.com]christian louboutin uk[/url] spmimecp [url=http://www.doudounecanadagooseparis.fr] parka canada goose[/url]

Anonymous said...

[url=http://www.canadagoosessoldeparis.fr]canada goose doudoune[/url] At the end of the day, what makes a man successful in pulling off the sleekly sophisticated look is his attitude while wearing an accessory like a trilby hat. [url=http://canadagoosehandlesalg.com]canada goose langford parka[/url]
ipcsumqx [url=http://www.vipscanadagoose.com]canada goose chilliwack[/url] hfsfgbmw http://www.doudounecanadagooseparis.fr