Intan payung kami...

Friday 20 July 2012

Ramadhan @ Red Scarf


Sebuah Cerpen : F.Y & Mrs J

Red melepas lelah di ruang tamu. Badannya terasa berpeluh dan melekit. Dua pasang mata yang sedang ralit merenungnya tidak dipedulikan. Dalam hati tidak berhenti-henti dia beristifar. Hari ini Ramadhan pertama tapi dah macam-macam dugaan yang dia terima. Sahur tadi bekalan elektrik tiba-tiba putus. Tak pasal-pasal kena bersahur dengan lilin. Candlelight sahurlah kiranya. Lepas itu masa nak berwudhu untuk solat Subuh, paip utama tak mengeluarkan air. Nak telefon SYABAS rasa macam tak sesuailah pula. Yalah, baru pukul 6.00 pagi. Ada ke orang yang nak menjawab panggilan? Mujur jugalah air dalam tangki masa ada sedikit. Boleh jugalah dia gunakan untuk buat perkara-perkara yang penting. Cuma mandi sahaja yang dia tak dapat buat. Dan sebab itu jugalah dia berada di ruang tamu rumah salah seorang sahabat baik dia.
            “Mr P tak de rumah ke Kak Jue?” Tanya Red.
            Mrs J atau lebih mesra dipanggil Kak Jue oleh Red hanya mengeleng. “Dia ada kerja sikit.”
“Habis tu, siapa nak baca doa nanti?”
“Petang nanti sebelum buka dia baliklah. Kalau tak de dia pun, ramai je lagi orang boleh bacakan?”
Red mencebik. “Siapa? Johan? Adam? Naqib? Pandai ke budak-budak tu?”
Sebaik sahaja soalan itu lepas dari mulut Red, sebiji kusyen kecil melayang ke arah dirinya. “Weh, apa main-main baling kusyen ni?”
“Mulut kau tu! Bulan baik, hari baik ni tak reti-reti nak bersopan sikit? Apa, kau ingat budak-budak aku tu teruk sangat ke? Setakat nak baca doa selamat tu, tak ada hal lah!” Tempelak F.Y.
Red tersengih. Kedua belah tapak tangannya disatukan lalu di bawa ke dada. “Sorrylah. Aku mengusik je. Takkan marah kot?”
“Marahlah juga. Tak memasal nipis pahala aku!”
Mrs J yang sudah biasa dengan keadaan itu hanya mengeleng. “Sudahlah tu! Kau orang berdua ni kan, kalau sehari tak bertekak tak sah hidup. Red, pergi naik atas mandi. Dah teruk benar Kak Jue tengok kau. Lagipun dah nak pukul 3 dah ni. Barang-barang kat dapur tu tak siap lagi. Cepat kita masak, cepat sikit rehatnya. Tak adalah terkejar-kejar nanti. Kau orang berdua ni kalau buat kerja dapur tu bukannya cekap mana. Risau aku memikirkannya!”
“Amboi mulut!” F.Y menjengil biji mata ke arah Mrs J, tanda tidak puas hati dengan komen terakhir dari Mrs J tadi.
Mrs J ketawa kecil. “Hakikat apa! Yang seorang bunga cengkih dengan bunga lawang pun tak reti nak bezakan. Yang seorang lagi masak asam pedas pun tak lepas-lepas lagi. Lepas tu pandai pula request hari ni nak berbuka masakan kampung. Tak beragak betul permintaan!”
“Alaaa...dah tekak terasa nak makan masakan kampung. Nak diapakan?”
“Tekak tu memang semua benda pun terasa nak makan kalau bulan Ramadhan ni cik Farah oii! Itu namanya nafsu. Kenalah kekang sikit kehendak nafsu tu. Itu salah satu ujian untuk kita. Tahu?”
F.Y hanya mengangguk lemah Red yang sudah terdengar aura-aura mode hendak beri tazkirah muncul  dari Mrs J segera melarikan diri ke atas. Dia akui hakikat kata-kata Mrs J tadi. Kalau bulan puasa ni semua benda pun kita nak makan. Semuanya menyelerakan. Itu yang kadang-kadang sampai terlebih meja juadahnya sedangkan yang hendak makan tak sampai 3 orang pun. Kalau ikutkan nafsu, memang itulah jadinya. Jadi bulan-bulan puasa ni bukan setakat menahan diri dari lapar dan dahaga sahaja yang perlu kita lakukan. Menahan nafsu itu juga penting sebenarnya. Harap-haraplah dia berjaya nak sempurnakan perkara yang satu itu.
***
Usai mandi dan solat Zuhur, Red turun ke bawah. Bunyi riuh rendah dari bahagian dapur rumah dua tingkat Mrs J itu mengundang rasa ingin tahunya. Kalau dengarkan dari keriuhannya, bukan setakat Mrs J dan F.Y sahaja di dapur itu. Sebaik sahaja kakinya masuk ke ruang dapur yang agak besar itu, kelibat tiga orang wanita yang sedang duduk di meja makan menyapa pandangannya. Bibirnya menguntum senyum. Bijak betul Mrs J. Dah tahu dia dan F.Y agak fail dalam kerja-kerja dapur, dia import 3 orang pembantu luar.
“Hai Red!” Tegur salah seorang dari pembantu import Mrs J yang mula menyedari kehadirannya di dapur itu.
“Hai Hara! Yatie...Nadia. Dah lama sampai ke?”
“Lama tak lama, adalah dalam setengah jam.” Balas Nadia sambil tangannya cekap mengupas bawang. Di sisinya Yatie turut sama membantu mengupas bawang. Hara yang duduk bertentangan dengan Nadia pula dilihat sedang menyiang kangkung.
Red berjalan menuju ke arah meja. Bulat matanya melihat barang-barang yang memenuhi meja makan berkerusi enam itu.
“Banyaknya! Berapa ramai jemputan kita ni sebenarnya?” Matanya memandang satu persatu barang-barang masakan yang ada. Ada ayam, ikan, daging, sayur kangkung, ulam-ulaman dan dua biji buah tembikai.
“Haah, Farah. Siapa lagi yang dijemput?” Tanya Nadia.
“Belah aku, aku jemput budak-budak Idealian tu. Johan and the gang. Kebetulan diaorang balik bercuti ni, aku ajaklah ke mari.  Budak-budak tu katanya nak datang awal sikit. Katanya nak menolong sekali. Dean dengan Dania kalau Baby Q tak buat hal mungkin akan datang kot.”
“Err...Jue. Si sengal tu kau jemput ke?” Soalan dari Hara mengundang kerutan di dahi Red. Sengal mana pulak ni?
“Dah kata nak buat majlis doa selamat untuk orang-orang RSN kan? Of courselah aku jemput. Bulan-bulan baik ni, kita maafkanlah kesalahan dia dulu. Lagipun si Imran tu kan dah berubah. Speaking of, Khalif datang ke tidak nanti, Nadia?”
Nadia menghela nafas perlahan. “Tadi dia teks aku katanya datang.” Ujar Nadia acuh tak acuh sahaja.
“Kenapa kau macam tak seronok je abang Khalif nak datang?” Soal Red mula curiga.
Nadia tersenyum hambar, tidak mempedulikan pertanyaan Red dia terus meneruskan kerja-kerjanya. Mrs. J menjeling seketika pada Nadia kemudian menarik nafas dalam. Dalam hatinya berdoa agar rajuk Nadia tidak berpanjangan. Hara dan Yatie mengeluh perlahan. Biarlah cerita mereka menjadi rahsia dulu, takut nanti keceriaan petang itu akan bertukar menjadi mendung.
“Red, nanti tolong kemas kat depan sikit ya. Nak suruh masak takut tak berbuka kita nanti.” Pesan Mrs. J sengaja mahu mengalih topik perbualan.
Red mencemik. “Alah, kalau macam tu sampai bilalah saya ni nak pandai masak.”
“Nah ambil ni kupas semua bawang-bawang ni.” Lantas Mrs J menghulurkan sebakul kecil bawang kepada Red.
“Erkk… kupas bawang? Perkara yang paling saya benci!” rungut Red, tetapi dia tetap menyambut bakul tersebut.
“Kata nak belajar masak.” Perli Nadia.
Red mendengus kasar. “Yalah-yalah!” Keluh Red. Nasib baik Johan and the gang datang. Bisik hati Red, bibirnya kembali tersenyum. Wajah Red bercahaya. Sudah lama dia berangan mahu berkenalan dengan mereka tu. Sebelum ini mereka pernah adakan reunion tetapi dia pula tidak dapat sertai mereka.
“Yang kau tersengih-sengih macam kerang busuk ni kenapa Red?” Soal F.Y menjeling.
Senyuman di bibir Red semakin melebar. “Adam datang tak?” tanya Red berkelip-kelip matanya memandang F.Y.
F.Y menjeling sebal. Melihat aura pada wajah Red dia sudah boleh agak. “Kau nak buat dengan dia?” Soal F.Y menjeling curiga.
Red terus tersengih-sengih. Yatie dan Hara tergelak kecil manakala Nadia dan Mrs. J tersenyum menggeleng. Mereka semua sudah tahu sangat Red memang tergilakan si Adam. Selepas mendapat tahu Lea mula berbaik dengan Johan, dialah manusia yang paling gembira. Harap-harap kali ini dia dapat peluang mencuri hati Adam tanpa gangguan Lea.
“Kau tahu tak, aku tengok senyuman kau ni buat aku ngeri tau! Kau jangan berangan mahu kacau Adam tu.” Pesan F.Y sambil memegang pisau mengacu ke arah Red yang sedang memotong sayur di depannya.
“Kenapa pula tak boleh? Diakan dah single? Aku pun single, jadi apa salahnya?” Bidas Red tak puas hati.
F.Y mengecilkan matanya merenung wajah Red.
“Kau jangan cakap yang kau dah syok kat dia?” Red mencerlung pada F.Y, dia seakan dapat menghidu bau cemburu tatkala memandang wajah F.Y.
“Dia tu budak lepasan sekolah tau!” Red cuba mengingatkan F.Y. Dia mula tidak sedap hati. Jika saingan terbarunya F.Y memang dia gabra, mampukah dia memenangi hati Adam? Sedangkan kalau diukur, F.Y lagi rapat dengan Adam.
“Tak ada maknanya aku nak syok kat budak tu. Dah pangkat adik-adik aku Cik Red oii! Sebab itu aku kena jaga dia orang tu lebih sikit. Hendaknya kalau ada orang macam kau ni cuba nak masuk line. Masak pun tak reti. Adam tu suka makan, tau? Eee...seriau aku kalau kau jadi adik ipar!”
Red mencebik. Macamlah aku ni teruk sangat. Kurang kemahiran dalam bab masakan saja kot. Itu pun nak kecoh. Adus! Memang malang sungguh nasib aku. Tapi aku tak boleh mengalah, Adam akan jadi milik aku juga!
***
Sedang kaum wanita itu sibuk memasak di dapur, telefon Mrs. Jue berbunyi. “Alar, Mr President berbuka kat luar hari ni.” ujar Mrs J seraya melangkah ke meja makan. Dia menjeling jam di dinding. Ada masa lebih kurang dua jam lagi sebelum waktu berbuka tiba.
“Habis, siapa nak bagi tazkirah dan baca doa ni?” Soal Red kelihatan cemas.
“Alah Adam boleh.” Sampuk F.Y dengan penuh yakin.
“Mana kau tahu?” Red mula cemburu. Wah, rapat sungguh F.Y dengan Adam ni, sampai dapat tahu Adam boleh baca doa bagai!
“Aku tahulah.” Balas F.Y sengaja mahu menyakitkan hati Red. Dia cuba menahan senyum.
“Alamak! Aku lupa beli susu cair lah!” Tiba-tiba terdengar F.Y terjerit kecil. Kesemua mata memandang ke arahnya.
“Habis, macam mana ni? Aku ni mengidam sungguh nak makan ayam butter kau ni.” Keluh Mrs J dengan muka sayu.
“Mengidam?” Serentak mereka yang lain berpusing ke arah Mrs J.
“Erkk… kenapa tengok aku macam nak makan je ni? Belum time nak berbuka ni...” Mrs. J menelan air liur.
“Kau mengandung ke?” Soal Nadia, bulat matanya memandang ke arah Mrs. J. Kalau Mrs. J mengandung memang ramadhan ni ramadhan yang paling gempak! Nak juga dia merasa ada anak saudara. Macam inilah nasib jadi anak tunggal, mengharapkan orang lain mengandung baru dapat merasa ada anak saudara. Bisik hati Nadia.
“Tak! Belum lagi lah! Hesy, kau orang ni. Asal mengidam je kau orang fikir mengandung. Kau orang ingat, kisah hidup aku ni macam kisah novel-novel cinta? Asal lepas kahwin je mengandung, lepas tu dapat anak kembar, happily-ever-after?” Balas Mrs. J mencemik.
“Itu maknanya kisah Kak Jue tak habis lagi lah ni.” Celah Red mengekek.
“Betul cakap Red tu, kisah hidup kau belum ada ending lagi lah tu.” Sampuk F.Y.
“Ceh, kalau ending tunggu aku matilah.” Templak Mrs J mencemik. “Ni aku nak pesan kat kau orang ni, nanti kalau kau orang nak buat novel baru, tolong buat ending macam aku ni, boleh? Honeymoon selama lima tahun. Happily-ever-after walaupun hidup berdua. Baru ada kelainan.” Sampuk Mrs. J tergelak kecil.
“He... he... apasal nak suruh orang lain pula, kau sendirilah buat ending macam tu.” Balas F.Y dengan ketawa jahatnya.
“Tapi aku nak warning, jangan sesekali buat ending hidup aku macam kau eh!” Marah Nadia mencebir.
Mrs. J tergelak kecil. “Ikut suka akulah. Aku penulis, kau tu pelakon je. Aku nak ajar pembaca ni berpijak di bumi yang nyata. Kalau semua ending macam tu tak best lah, sebab realiti hidup belum tentu endingnya happily-ever-after.”
“Akak! Akak buat ending macam mana?” Soal Red bulat matanya memandang ke arah Mrs. J.
“Adalah.” Balas Mrs J menyeringai.
“Kau Farah?” Pandangan Red jatuh ke arah F.Y.
“Kau agak?”
“Menyampah sungguh dengan kau orang ni. Aku ni dah naik tension fikir ending cerita kau orang.” Keluh Red.
“Dah tak payah nak membebel, cepat goreng ayam tu. Kejap lagi tetamu dah nak sampai.” Pintas Mrs J.
 “Farah, macam mana ni? Ada harapan aku makan ayam butter kau tak?” Soal Mrs. J masih tidak lupa dengan ayam butternya.
“Aku dah teks Johan, minta dia belikan susu cair on the way datang ke sini nanti.” Balas F.Y.
“Dia orang dah nak sampai ke?” Soal Red kelihatan teruja.
“Dah nak sampai, tapi dia orang singgah kedai.” Balas F.Y sambil mengeluarkan pinggan mangkuk dari almari dapur.
Red tersenyum-senyum sambil membetulkan rambutnya. Sambil mengoreng ayam, sambil membayangkan Adam berada di sisinya membantu dia mengoreng ayam kemudian mengesat peluhnya. Oh, romantiknya!
“Eh, dia orang dah sampailah.” Terdengar Hara menjerit dari ruang tamu.
Adam dah sampai? Tanpa menunggu lama Red segera keluar ke ruang tamu. Sebaik sahaja melihat kelibat Adam memasuki rumah, hatinya berbunga-bunga.
“Hai kau orang.” Tegur Red tersenyum gembira. Saat bertentang mata dengan Adam, hatinya bagai terhenti berdegup. Tiba-tiba sahaja terasa seperti terkena kejutan elektrik. Oh tidak! Ternyata Adam sangat-sangat-sangat kacak! Patutlah Lea dulu asyik menekur lantai sahaja bila berhadapan dengan Adam.
“Hai Red.” Tegur Adam.
Glup! Adam tegur aku? Adam kenal aku! Red menelan air liurnya, cuba mengawal diri. Kesopanan mesti kena jaga depan lelaki idaman hati. Mendengar suara Adam saja sudah cukup buat hatinya mula mencair.
“Hai Adam.” Tegur Red dengan suara ala-ala kucing manja.
Hara di sebelah menjeling kehairanan. Sejak bila pula suara si Red boleh berubah lembut ni? Selalunya kasar tak ingat!
“Masuklah, kau orang tercegat kat sini kenapa?” Ajak Hara membawa tetamu ke ruang tamu. “Johan kau beli susu tak?”Soal Hara.
“Beli, nah.” Johan menghulurkan susu tersebut kepada Hara.
Sebaik sahaja melihat plastik di tangan Johan, Hara terkedu. Dia memandang wajah Johan, Sangkanya mungkin Johan mahu bergurau namun bila melihat wajah serius Johan dia yakin Johan tidak bergurau.
“Ni?” Soal Hara sekadar meminta kepastian.
Johan mengangguk.
“Kenapa kak?” Soal Lea kehairanan melihat wajah Hara, seperti baru sahaja terjumpa dengan hantu.
“Siapa yang beli ni?” Soal Hara.
“Sayalah kak. Nak harapkan dia orang semuanya tak pandai nak beli barang dapur.” Balas Johan, menjeling pada Lea.
Lea mencemik, dia tahu Johan perli dia. Semuanya gara-gara minggu lepas, dia tersalah masukkan halia yang disangka lengkuas ke dalam singgang asam pedas ketika belajar masak lauk tersebut dengan ibu Johan di rumah mereka. Dah berkali-kali dia cakap dia tak pandai hendak memasak tapi Johan tetap memaksa. Kalau suruh buat kek memang dia laju tapi bab masak memasak ni, minta maaflah. Memang bukan kemahiran dia.
“Bak sini telefon kau, akak nak tengok.” Minta Hara. Dengan wajah kehairanan Johan menyerahkan telefon bimbitnya pada Hara. Hara membaca kembali teks yang dikirimkan oleh F.Y pada Johan.
“Kak F.Y kau cakap susu cair, kan?” Soal Hara pada Johan.
Johan mengangguk. “Yalah, susu cairlah ni. Tengok ni.” Johan menggoncang-goncangkan kotak di tangannya. “Dengar tak? Kan cair ni.”
“Benci!” Hara menghentak kakinya. “Ini bukan susu cair! Ini susu segar!” jerit Hara, kalau ikut hati geram mahu dia belasah budak Johan ni. Sudahlah tinggal sejam setengah sahaja lagi tiba waktu berbuka.
Serentak itu, teman-teman Johan yang lain ketawa geli hati.
“Wei, susu cair yang dalam tin lah!” Sampuk Adam mengekek.
“Awak, kenapa tak tanya saya dulu?” Soal Lea cuba menahan senyum. Dia tak boleh ketawa lebih-lebih nanti Johan merajuk. Bukannya mudah mahu memujuk Johan ni, mahu berhari-hari baru sembuh rajuk dia tu. Lea memang serik!
“Dah awak tu asyik benar berborak dengan orang tu. Saya malaslah nak kacau daun kan?”
Lea mengeleng. Tak habis-habis dengan perangai cemburunya. Adam yang berdiri di sebelah Red dijeling sekilas. Jejaka yang pernah satu masa dulu menghuni hatinya itu sekadar menjungkit bahu. Di belakang Adam, Jaja, Nani dan Naqib dah menggigit bibir cuba menahan gelak.
“Tadi masa dah sampai kedai saya tanya nak saya temankan ke tidak, awak cakap apa? Tak payah, kan? Apa ayat awak tadi? Kesian kat sayang. Panas tu. Duduk je dalam kereta. Lepas tu boleh pula nak buat ayat sentap macam tu?” Sindir Lea.
Wajah Johan dah berubah rona. Mereka yang lain sudah ketawa besar mendengar pertelingkahan pasangan itu. “Amboi, dah pandai bersayang-sayang bagai!” Usik mereka.
“Sayang ni. Slowlah sikit. Malulah orang dengar!” Bisik Johan ke telinga Lea. Kebas terasa muka bila sikap romantiknya dicanang Lea.
“Apa yang kecoh-kecoh ni?” Tanya F.Y yang baru keluar dari dapur. Bunyi bising di ruang tamu ini membuatkan dia ‘dipaksa’ Mrs J untuk keluar menjenguk.
Hara menyuakan susu di tangan ke arah F.Y dengan wajah cemberut. “Ni hah! Adik kesayangan kau ni buat lawak tak kelakar dalam waktu-waktu genting ni!”
F.Y menepuk dahi. “Kau beli apa ni Johan? Akak suruh beli susu cair kan?”
“Cairlah tu. Cuba akak goncang. Kan ada bunyi cecair tu?” Balas Johan selamba. Nama dia hendak mengaku salah, memang tidaklah!
F.Y mendengus geram. Budak ni memang sengaja nak menipiskan pahala akulah! Malas mahu memanjangkan hal, F.Y menyeluk saku seluarnya. Telefon bimbit dikeluarkan lalu satu panggilan dibuat.
“Dah, pergi tolong Kak Jue dan yang lain-lain kat dapur tu. Yang lelaki tolong Kak Hara allihkan kerusi kat ruang tamu ni. Malam ni lepas buka kita terawih sekali kat sini.” F.Y memberi arahan sambil menunggu panggilannya dijawab.
“Datang tak?” Tanya F.Y sebaik sahaja suara seorang lelaki kedengaran di talian satu lagi.
“Dah nak sampai? Eloklah tu. Tolong singgah kedai sekejap. Belikan susu cair. Tuan rumah nak pakai. And please, make sure it’s written Susu Cair on the label, ya? Jangan sebab ada bunyi cecair, you assume itu susu cair pulak!” Pesan F.Y pada lelaki itu sambil matanya menjeling ke arah Johan yang sudah tersengih-sengih di sebelahnya.
Sebaik sahaja panggilan ditamatkan, F.Y kembali menyusun langkah ke dapur. Namun langkahnya terhenti bila ternampak kelibat Red yang sedang sakan berbual dengan Adam. Dia mengeleng perlahan. Memang dah angau kawan aku seorang ni! Harus aku buat cerita khas untuk dia dengan Adam!
***
Juadah hampir siap. Nadia, Hara, Red, Yatie dan Nani sibuk menceduk hidangan ke dalam mangkuk. Lea dan Jaja ditugaskan membuat air. Mrs J dan F.Y pula sibuk menyusun mangkuk berisi makanan ke dalam dulang untuk di bawa keluar sambil dibantu oleh Dania dan Saleha. Setengah jam sahaja lagi masuk waktu berbuka. Tetamu hampir semuanya sudah tiba. Yang lelaki sudah duduk berkumpul di ruang tamu yang sudah siap dibentang tikar. Sesekali terdengar ketawa mereka pecah disulami dengan suara seorang anak kecil.
“Baby Q tu mesra betul dengan semua orang ya?” Tanya Mrs J sambil meletakkan pinggan berisi ayam butternya ke dalam dulang.
Dania tersenyum kecil. “Pembetulan. Dia bukan mesra dengan semua orang. Tapi dengan lelaki sahaja. Kau ingat, kalau kita ni yang kat luar tu, dia nak ketawa macam tu? Menangis lagi adalah!”
“Isyhh... kau ni. Takkanlah seteruk tu?”
“Tak percaya kau cuba tanya kawan baik kau tu. Dia kan penulis cerita aku.” Balas Dania sambil melirik ke arah F.Y.
F.Y ketawa kecil. “Alah, Dania. Kejap je tu. Dia belum mesra dengan kau lagi sangat. Sabar sikit. Nanti, bukan setakat ketawa dengan kau. Nak berenggang dengan kau pun dia tak nak tau!”
“Kau cakap senanglah. Yang menanggungnya aku!”
“Tapi kau bukan menanggungnya seorang diri kan? Tu, Mr Amiruz Fardean setia membantu di sisi?” Usik Saleha. Dania hanya senyum segaris saat nama Dean disebut-sebut. Betul kata F.Y. Mujur ada Dean membantu. Kalau tidak entah macam manalah dia hendak menjaga Baby Q yang banyak perangai itu.
“Kak Dania, Abang Dean tu dah ada girlfriend ke?” Tanya Nani tiba-tiba.
“Kenapa pula yang kau nak tahu?” Tanya F.Y pelik.
“Heheh...hensem kot kak. Macam Dean Winchester pula muka dia. Kalau tak ada girlfriend...” Nani tersenyum meleret. Faham-faham sendiri sudahlah Kak Farah oii!
“Sorrylah sayang. Dean tu kasanova. Kalau tak ada girlfriend pun, Kak Dania tak akan kenalkan pada Nani. Carilah orang lain, dik.”
F.Y mula buat senyum jahat bila mendengar jawapan Dania. Kasanova ye, Cik Dania. Tunggulah. Nanti kasanova tu jugalah yang kau rindu siang malam.
“Eh, dahlah. Jom hantar ke depan. Leka berbual nanti terlepas waktu pula.” Ujar Mrs J. Ke semua dulang yang berisi makanan dibawa ke depan oleh mereka.
F.Y mengangkat dulang terakhir sambil dibantu oleh Saleha. Wajah Saleha yang sejak tiba tadi nampak kusut mengundang rasa ingin tahu F.Y.
“Kenapa Saleha? Aku tengok kau ni dari tadi kusut je.”
“Kawan aku telefon tadi. Suruh aku confirmkan pasal reunion tu.”
“Dah tu? Kau dah confirm ke? Lepas raya nanti kan?”
Saleha mengangguk. “Entahlah Farah. Aku pun tak pasti lagi ni nak pergi ke tidak. Hati ni rasa berat semacam je. Kau tahu-tahu sajalah bila dah reunion ni, masing-masing usung suami aku seorang saja yang usung diri sendiri. Segan.” Keluh Saleha.
“Nak segan apa, tunang kacak kau kan ada. Kau usunglah dia.”
Saleha mengeluh perlahan. Bila sebut fasal Daniel memang boleh buat hati dia kusut!
“Dahlah tu. Jangan fikirkan sangat. Reunion je pun. Kalau kau dah rasa berat hati sangat nak pergi, tak payah pergi. Takkan kawan-kawan kau tak faham kan?”
Saleha mengangguk lemah. Hati memang tak nak pergi tapi kalau dah setiap hari kawannya menelefon menggesa dia pergi, tension juga dibuatnya. Haish! Kena consult Mrs J juga nampak gayanya!
***
Ruang tamu yang jarang digunakan itu nampak meriah hari ini. Mujur selepas sofa dan meja dikeluarkan ruang ini menjadi lebih luas. Cukuplah untuk menempatkan semua tetamu yang datang. Red memandang satu persatu wajah yang hadir. Dia mengucap syukur di dalam hati. Entah kenapa dia menjadi sebak tiba-tiba melihat kemeriahan di depan mata. Jarang sekali dia dapat berbuka puasa ramai-ramai begini. Dia cuma ada seorang adik. Itupun sekarang berada nun jauh di Australia menyambung pelajaran. Kalau berkumpul di rumah mama dan babahnya pun, hanya mereka bertiga sahaja yang memenuhi meja makan. Tahun ini mama dan babahnya tiada di Malaysia. Menyambut ramadhan di Tanah Suci sambil mengerjakan umrah. Sebab itulah dia beriya merengek pada Mrs J dan F.Y untuk mengadakan majlis ini. Dan mujurlah kawan-kawannya itu bersetuju. Kalau tidak, ada juga yang buat drama air mata nanti.
“Assalamualaikum...” Tiba-tiba Johan bersuara. Semua mata tertumpu ke arah dia.
“Sebenarnya saya diwakilkan tuan rumah, Kak Jue untuk ucapkan terima kasih kepada semua sebab sudi datang hari ni. Saya juga nak sampaikan salam Mr President yang tak dapat bersama kita hari ni sebab ada hal yang tak dapat dielakkan. Memandangkan ada lebih kurang 10 minit lagi sebelum kita berbuka, saya rasa eloklah kita gunakan masa yang ada ni untuk sedikit tazkirah. Eh...jangan risau. Bukan saya yang bagi tazkirah. Ni, abang Khalif ni yang akan bagi tazkirah. Heheh...” Ucapan Johan mengundang tawa semua yang hadir.
Kini perhatian semua orang beralih kepada seorang lelaki bersongkok hitam dan berbaju melayu biru yang duduk di bahagian hujung sekali. Dia tersenyum seraya menganggukkan kepalanya pada Johan kemudian merenung wajah-wajah tetamu yang hadir.
“Syukur Alhamdulillah. Berkat dari keizinan Allah S.W.T kita semua dapat berkumpul bersama-sama hari ni untuk majlis ringkas ini... sebenar saya ni bukanlah layak sangat mahu memberi tazkirah kepada anda semua, sebab tuan yang layak ada halangan maka saya berkongsi apa termampu sahaja ya.” Khalif tersenyum kecil. Berdeham perlahan. Sekilas dia memandang ke arah Nadia. Mungkin inilah masanya dia dapat menyejukan rajuk Nadia.
“Bulan ini bolehlah dianggap sebagai bulan ‘bonus' dari Allah SWT sebagai rahmat bagi hamba-hambaNya. Gandaan pahala di bulan dan ketika puasa adalah amat hebat. Ia berdasarkan hadith Qudsi yang menyebut : "Setiap amalan anak Adam adalah digandakan pahalanya kepada sepuluh hingga 700 kali ganda, maka berkata Allah SWT : Kecuali puasa, sesungguhnya ia adalah khas untukKu dan Akulah yang akan membalas kebaikannya, mereka meninggalkan makanan, minuman dan syahwat mereka (di siang hari) hanya keranaKu" (Riwayat Al-Bukhari & Muslim) .
Jadi di sini saya mahu mengingatkan diri sendiri dan anda semua dalam kita mencari pahala berganda, jangan pula kita gandakan nafsu kita. Kalau kita gandakan nafsu kita memang ganjaran yang dijanjikan itu mungkin tidak akan sampai untuk kita. Faham maksud saya, kan?” Khalif terdiam seketika. Beberapa orang yang hadir kelihatan tersenyum-senyum.
“Ketika bulan puasa inilah, peluang kita untuk membaiki cara hidup kita yang selama ini membelasah apa sahaja. Kalau sebelum ini suka berlebih-lebihan, kita juruskan ke arah bersederhana. Hayati pengertian puasa itu sedalam-dalamnya. Bukan setakat menahan diri dari lapar dah dahaga sahaja. Tapi ingat. Lakukan semuanya dengan hati yang ikhlas. Bukannya semata-mata untuk mengejar ganjaran dari Allah S.W.T. Lakukan dengan niat Lillahi Ta’ala.” Khalif berhenti seketika.
“Namun saya juga berharap. Sahabat-sahabat semua tidak berhenti melakukan kebaikkan ini hanya selepas berlalunya Ramadhan nanti. Jika di bulan yang mulia ini, kita dengan rela hati bersedekah sana sini, membaca Al-Quran setiap hari, sering beringat untuk berkelakuan baik sepanjang bulan ini, menjaga pergaulan dan perbualan, saya harap kalau boleh, biarlah selepas bulan puasa kita teruskan amalan yang baik itu. Jangan berhenti setakat Ramadhan sahaja. Kalau amalan mulia ini terus diamalkan setiap masa, saya percaya, dunia ini akan terus aman dan makmur.”
Kesemua yang hadir mengangguk tanda bersetuju dengan kata-kata Khalif. Di dalam hati masing-masing memanjat syukur ke hadrat Ilahi kerana masih diberi peluang untuk bertemu sekali lagi dengan bulan mulia ini dan diberi kesempatan untuk menunaikan rukun Islam yang ketiga itu. Masing-masing berdoa agar Ramadhan tahun ini akan lebih bermakna dari tahun-tahun sebelumnya. Moga-moga amalan mereka diterima dah hati mereka dijauhkan dari kemungkaran.
“Kesimpulan perkongsian saya pada hari ini, marilah kita menjadikan bulan Ramadhan ini sebagai titik permulaan perubahan diri ke arah kebaikan untuk selama-lamanya. Jadi saya berhenti setakat ini saja kerana tidak sampai beberapa saat lagi kita akan berbuka puasa.” Lantas Khalif mengangkat tangan dan membaca doa berbuka puasa.
Tidak lama selepas itu suara merdu bilal mengalunkan azan Maghrib kedengaran. Dengan lafaz Bismillahirahmanirohim, bermulalah iftar mereka. Harapan mereka agar puasa hari pertama ini mendapat keberkatan dari-Nya. Amin...
TAMAT

Menampilkan...

♥♥♥
Red - Tukang karut RSN
Mrs J - Penulis BCTDB
F.Y - Penulis Cuit-Cuit Cinta
♥♥♥
Bila Cinta Terukir Di Bintang
Nadia ~ Hara ~ Yatie ~ Imran ~ Khalif
♥♥♥
Cuit-Cuit Cinta
Johan ~ Lea ~ Adam ~ Jaja ~ Nani ~ Naqib
♥♥♥
My 17teen Secret
Saleha
♥♥♥
Aku, Dia & Baby Q
Dania ~ Dean ~ Baby Q


Hehehe...Harap anda semua terhibur dengan cerpen dari kami berdua. Di kesempatan ini, kami ingin memohon ampun maaf andai sepanjang kami mengendalikan RSN ada perkara yang kami lakukan telah melukakan hati semua pembaca blog ini. Di harap kita semua dapat memperolehi sesuatu dari bulan yang mulia ini. Dan diharap juga apa yang kita amalkan di bulan yang mulia ini akan kita teruskan hingga ke akhir hayat. Akhir kata, Selamat Menjalani Ibadah Puasa buat semua pembaca setia blog RSN. 

 Much love,
F.Y & Mrs J

242 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 242 of 242
Anonymous said...

iwcrpygv http://ergobabycarrierss.com/ twtkmsqc http://cheaptomsshoesz.com/ jywtvcjx http://cheappoloralphlaurenoutletz.com/ wyvtgzwe http://truereligionjeanshats.com/ ztyvoljy http://guessmenswatchesusa.com/ isqkmpmu baby carriers lwpxhjqi cheap toms shoes ooynwqte polo ralph lauren outlet phpicdwg true religion hats rmfqafxd guess watches outlet In other words, a African-american mango elevates a fat burning issues of working out. Similar to all other enterprise that is certainly able to spend only to reel in the accurate proceeds you can assume which will most of these promoting ploys are generally clearly concept around. few months before My spouse and i had been created for you to afrika mangosu zayiflama hapi.

Anonymous said...

vvjxqhjf http://tomsshoesonlinez.com/ zjggitja http://ralphlaurenshirtsonlinez.com/ eslnxnvg http://cheaptruereligionjeansmen.com/ igyufnqx http://guesswatchesforwomensale.com/ vxxungwu http://clarisonicmiatwo.com/ mlmifrwz toms shoes online ruigtugf ralph lauren polo outlet furgdxum true religion shorts osldqcha buy guess watches online liqungkj clarisonic It again reduces this blood glucose levels quality and even LDH cholesterol. And yet achieve some people actually give good results? You are likely to subsequently know in reality. With the wonderful contemporary overall look, the watches grow to be interest straight away in addition to the wearers.

Anonymous said...

ktzejytj http://tomsshoesformen.com/ noeoliya http://cheapralphlaurenpoloshirtz.com/ bldchasf http://truereligionjeansonsalez.com/ ejqmpetu http://clarisonicmia2two.com/ fmdufvov http://toryburchoutletonlinez.com/ nhktlitk buy toms online zlzfoxlo polo ralph lauren factory store bpuhnafz true religion jeans on sale ssvflcfz clarisonic mia vnkftqzr tory burch outlet On the other hand, mangoes used in Cameroon Africa differ due to its acknowledged property- signs (dikka pecans) -- are quite preferred pertaining to eliminating diseases as well as as boost losing weight at the same time. Supplementations which contain the real fresh fruit will be risk-free to make use of, you need to be advised though who sometimes weightloss pills definitely will contain a stimulant that may produce negative effects. Working experience waken coupled with inform immediately after lunch or dinner rest is important and even subsequent these pointers should permit you to execute that.

Anonymous said...

wpzbsbnx http://clarisonicopalreview.com/ zpjdhmtt http://toryburchbootssales.com/ injhquxj http://todsshoesbagoutletsale.com/ uosxblza http://toryburchhandbagsflipflops.com/ wlexlhsp http://todsloafersbagonlinestore.com/ mtppcgqa clarisonic mia reviews xfdqlazd tory burch boots ljmdzrrq tods shoes sale rmqkktua tory burch flip flops nutszpgv tods online store Effectively, a single is not going to always need ice to decrease a person's infection whenever they use a reusable its polar environment bunch waiting in close proximity. Its valued at your effort seeing that you are certain in order to save revenue together with reduce stressful expenses during the holiday trip. These kinds of were being couple very simple tips which one ought to retain in views even though paying for African-american Mango diet regime supplementation.

Anonymous said...

bwmupqug http://tomsshoesonlinez.com/ tiegfbno http://ralphlaurenshirtsonlinez.com/ rvnebcoy http://cheaptruereligionjeansmen.com/ evggkojz http://guesswatchesforwomensale.com/ ymkaulgq http://clarisonicmiatwo.com/ emboyuwl toms shoes online livysmly ralph lauren online wyngefzp true religion shorts fkttmtoj guess watches shop online toyigghm clarisonic This specific stencil job will be an effortless, inexpensive strategy to atart exercising . grape vine house decor to the kitchen's. If none concerned need medical assistance, it could be acceptable that will contact the police that will report typically the spoil towards a non-emergency multitude. The item improves the feeling with satiety in the mental faculties that creates united states presume we are full in place, plus helps prevent the meal sugars becoming transformed into fat designed for storage space inside our systems.

Anonymous said...

bylxaihp http://tomsshoesformen.com/ lmaysmih http://cheapralphlaurenpoloshirtz.com/ fohvgbfv http://truereligionjeansonsalez.com/ bizyyrup http://clarisonicmia2two.com/ kkynlbfj http://toryburchoutletonlinez.com/ sshcvkwt discount toms shoes krsftjgk polo ralph lauren sale ewwrjinn true religion jeans on sale ggkvzomo clarisonic mia pjnkeesm tory burch outlet Some people explain to you to create refreshment and appetizers, but they also give the important attend to and lure had to catch a halibut. grams. Mango Pick up

Anonymous said...

wtvlgonj http://www.beatsonlinestore.com/ sqezbisp http://cheapabercrombiefitch.fr/ oxfmqorc http://www.hollister-online2013.fr/ ohmuzjqf http://www.truereligion-online2013.com/ miobchss http://www.gucci-forshop2013.com/ vzrglknm dr dre beats vzyrdkxn abercrombie and fitch france vkrjjjyh hollister pas cher nzkjecxn true religion jeans klzbgsni gucci The following Air flow Nike jordan 1 massive Straps incorporates a Grand Magenta plus bright leather-based higher by using Maize features, independent of the fluffy chenille Swoosh stress and anxiety focus from the footwear. A world involving capabilities! Its regularly raised for reducing inflammed joints and even pain related to joint pain.

Anonymous said...

unmujevm http://www.beatsonlinestore.com/ jzfrjasv http://cheapabercrombiefitch.fr/ yqetovwj http://www.hollister-online2013.fr/ vfdwtniu http://www.truereligion-online2013.com/ mjltmroz http://www.gucci-forshop2013.com/ ptcyoxph cheap beats joxgcmjh abercrombie and fitch france euqmwgyh hollister france wfludeoo true religion jeans nihmxggm gucci outlet Trolling is easy a sufficient amount of if you happen to make use of reason to alter your design the machine. Sufficient medications quantity be received in the certain supplement for someone to see the amazing benefits in the slimming. human gi system

Anonymous said...

lpmvjypr http://www.beatsonlinestore.com/ itmbaexa http://cheapabercrombiefitch.fr/ tmojranj http://www.hollister-online2013.fr/ xfthbtwl http://www.truereligion-online2013.com/ uvjvzxgk http://www.gucci-forshop2013.com/ wlfymqsh cheap beats mqndrcgl abercrombie pas cher rhfnemvj hollister dnttyexh true religion jeans lktmmqwh gucci Look at with just what exactly that African mango medications may easily implement for yourself while in the abiding by portions and see the benefits there is: Photography equipment Mango "Dairy industry is quite extraordinary organization, among them lawn in addition to farming, canning, along with assist typically the a couple of very best organisations, online business oriented series time schedule, relatively keys in addition heavy to perform complexness. 30pm, even though the moment move about begins through couple of.

Anonymous said...

zhupeesx http://toryburchhandbagsonsale.com/ sxhojnoc http://drdrebeatssheadphones.co.uk/ mxpaicpy http://chanelhandbags-bagsuk.com/ czgxxait http://hollister-pascherfr.com/ dxgkcfui http://abercrombie-pascher-fr.com/ bgfsijqb tory burch handbags on sale enekyvub dr dre beats pfkifswf chanel handbags xivtymlo hollister wirhmmtu abercrombie They have got ones own way to meet the needs of ones own hobby additionally, the respond to that may be fishing in Ak. losing weight You can at long last reduce weight, certainly about tummy location.

Anonymous said...

jjcoknin http://beatsdrdreheadphoness.co.uk/ dgyoswvd http://abercrombie-francez.com/ ywpckyzd http://beatsbydrdrezuk.com/ oylknvua http://truereligionoutletonlinez.com/ vwqmtfxr http://drdrebeatscheapz.co.uk/ wtdearnl beats by dr dre kpinwlmc abercrombie france llogkbpz beats by dre wtdfpnzq true religion oynwvbnb dr dre beats uk Among the tours I made to Alaska contained a truly brilliant holiday down to the actual Kenai Peninsula as well as away to help you Homer (countries close). In cardio, cushioning along with much better shock absorpting are needed with regards to lessening the amount of pressure. Insurance carriers would not say that its negotiators and says adjusters are often attorney.

Anonymous said...

lpbqrkxc http://toryburchhandbagsonsale.com/ brexppuz http://drdrebeatssheadphones.co.uk/ mhkydduh http://chanelhandbags-bagsuk.com/ bqtaehod http://hollister-pascherfr.com/ vodokpog http://abercrombie-pascher-fr.com/ tlvsjjsl tory burch shoes on sale zskzraib dr dre beats headphones evaumcfh chanel bags pmkkwwtv hollister hkxwxjny abercrombie pas cher some. Such as, if you happen to experience a Ak halibut carrying out a college in fish, don't shed ones tempt before the species of fish as a result of they should scatter along with turn the Alaska halibut. Maybe you demand with hoping numerous areas with identifying what's going land in your collection.

Anonymous said...

tsoavrui http://beatsbydreheadphoneaus.com/ vssthekh http://truereligionsjeanssale.com/ kpzjwofa http://www.hollister-forshops2013.fr/ lvqzycvk http://www.polo-ralphlaurensale.com/ qxwkbbzu http://drdrebeatszz.ca/ pihzurrg beats by dre vwxebusr cheap true religion jeans dswrsrzq hollister pas cher vpbchqjo ralph lauren outlet gwjoutph dre beats Further than it, delicious not to mention sugary mangoes can be preserved similar to jams along with jellies. Do not just emphasis an excess of regarding baits and even these sharp “claws” that happen to be put to use. Allicin articles incorporates a particular well-known stench.

Anonymous said...

wwczvbfh http://beatsbydreaustraliaz.com/ cjgfhckg http://www.hollister-onlines2013.com/ qqcbihpz http://cheapdrebeatsbydre.com/ noilaeqt http://drdrebeatsheadphoness.ca/ ufvxkfms http://cheapbeatsbydrey.ca/ qhlkwmgt beats by dr dre vlmliyyc hollister Australia pxhvshyc cheap beats by dre miarrejs beats headphones yyvcjdgp beats by dre {Sure|Absolutely sure|Positive|Guaranteed|Confident}, {I am aware|I know|I realize} {of your|with the|of one's|of this|of your respective} {argument|assertion|discussion|controversy|disagreement} {that|who|in which|of which|that will} {by|from|simply by|by means of|by simply} {fixing|making|correcting|solving|mending} {this problem|this disorder|this challenge|this matter|this concern} {alone|by themselves|on your own|by itself|by yourself} {will not|cannot|is not going to|will not likely|will never} {result in|induce|bring about|end in|cause} {you|most people|an individual|people|anyone} {losing weight|burning fat|slimming down|weight loss|shedding pounds}. {If you have|For those who have|Should you have|Assuming you have|In case you have} {been|already been|been recently|become|also been} {fighting|battling|preventing|struggling|dealing with} {with|along with|using|through|having} {weight loss|weight reduction|weight-loss|slimming|fat reduction} {or|or even|as well as|and|or maybe} {low|reduced|minimal|cheap|small} {energy|power|electricity|electric power|strength}, {taking|consuming|acquiring|having|currently taking} {African|Cameras|Photography equipment|Africa|African-american} Mango {can help|might help|may help|could actually help|can assist}. {Oz|Ounce|Oz of|Ounce .

Anonymous said...

zibrwuzo http://beatsbydreaustraliaz.com/ tpttdhij http://www.hollister-onlines2013.com/ hzaigjzk http://cheapdrebeatsbydre.com/ jtptwbzk http://drdrebeatsheadphoness.ca/ kfgeqpkb http://cheapbeatsbydrey.ca/ ozijtxvq beats by dre australia ufzrfhmv hollister Sydney bwrevkfs beats by dre yxbzxajp dr dre headphones qogxhlhg cheap beats by dre Think about in just what exactly any Africa mango pills could easily carryout on your behalf in the abiding by just chapters and find out the advantages it includes: Africa Mango Photography equipment Mango Healthy eating plan Towards a police officer plus a vehicle mishap lawyer just about any origin is better than zero, which means that browse and stay resourceful before you decide to depart a stage.

Anonymous said...

lgusewfr http://drdrebeatsdreaus.com/ sgzkpuzm http://beatsbydredrecheap.com/ qygpniry http://www.hollister-formalls2013.ca/ mogsorpc http://beatsbydrdrezz.ca/ kkwgquxo http://cheapbeatsbydresalez.com/ ijsngltq dre beats mtrvyrrl beats by dre esrdhsvt hollister canada bjgfxelb beats by dre fictblin cheap beats There're correct to their promise of earning anyone shed weight immediately as well as effortlessly. On the other hand, completely different activities require diverse trainers. Currently being we li

Anonymous said...

wzsqznpt http://cheapbeatsbydrezaus.com/ hytqzapy http://truereligionsjeansoutletz.com/ mrvlmgfg http://www.hollister-formalls2013.fr/ ngyprnzn http://www.beats-onlinestore.com/ subzzbmb http://www.uslouisvuittons-online.com/ csmuzhra beats by dre xtxqlyfy true religion jeans zoigxgyz hollister france qmfbqitw cheap beats ufioahqp louis vuitton purses Currently first-timers tend to be allowed to own their guidelines. For example, many insurance firms need regular pre-specified restrictions with regard to anticipated healthcare payments and then a tender cells personal injury situation whereby there are certainly no broken bone fragments. Typically agencies tends to make item that are mainly created for a convinced type of fishing, in a very positive surrounding area, or even a district.

Anonymous said...

whsmofht http://drdreeheadphones.com/ trarsfpk http://louisvuittonartsymmwallet.com/ smnixhod http://beatssbydrdrestudio.com/ iqtqogmn http://louisvuittonmensbagswallet.com/ shlzgbgi dr dre headphones dqjkmoki louis vuitton handbags on sale nvqozquc beats by dr dre studio xpzislwk louis vuitton evidence sunglasses These are extremely mobile or portable, hence even in the event your own workers have no reason to work with your advertise drink up baby bottles, they could usually offer this kind of out to people and possess their advertising uses intact with the company's gain. This is why the idea is among the most a lot of honored by just just about all sportfishing fans. There isn't doubtfulness to the fact that the people really like to go pertaining to halibut plus salmon.

Anonymous said...

ozmxkvfl http://cheapbeatssdre.com/ uzfubxiu http://louisvuittonspeedy30n35.com/ dmihmktl http://beatssbydrdrez.com/ xwwzrjgj http://cheaplouisvuittonbags.com/ musaflpe cheap beats fhjeqlzq louis vuitton speedy 35 zrcsxzpg beats by dr dre yhjldbub cheap louis vuitton bags African-american mango obtain could very well stops wish for food products -- our decent aid for everybody who is preventing this fit against within the bug out and about, aside from boost the energy, allowing it to be a lot easier to your complete entire body to shed fat. These are a new famous tea-time sweet on most that sub-continents for the world wide guide. For a lot of them, consuming most of these vitamin supplements repeatedly must be put into practice right up which has a frequent exercise together with well-balance, low-calorie however , fibrous food items could ease a swifter end result.

Anonymous said...

iizwurjh http://beatsbydrezz.com/ xpsnyqon http://louissvuittonoutlet.com/ cqbxmwwx http://beatsbydrestudioz.com/ olhyzdww http://louissvuittonbagsz.com/ ifhywwqm beats by dre ynegfchf louis vuitton outlet wmvtibrk beats by dre studio mopueggm louis vuitton bags A good number of obtain some explanation or cause in order to shelve the idea and also travel simply no more. To start with, some people may like to acquire their particular gears however don't get virtually any notion what things to go for. A .|CHICAGO|ARE GENERALLY} Lakers color ways.

Anonymous said...

bmwcbzgt http://louissvuittonwallet.com/ srrqijyh http://truereligionsjeansz.com/ igjazsig http://louissvuittonbagss.co.uk/ xlodlmha http://truereligionsjeanz.com/ xlzpkfwv http://louissvuittonbelts.com/ ehewdtvz louis vuitton wallet dzocpmiz true religion jeans okkukspf louis vuitton gobndxfv true religion jeans ujpcmsyo louis vuitton belt It effects environment pace can easily spectrum frosm a good smooth snap to help you a lot more than Mach 0. Here i will discuss many of the approved shows with Ak Department involving Striper plus Adventure. Additional Tips To decide on Natural Photography equipment Mango Diet regime

Anonymous said...

rmgayigu http://abercrombieanddeutschland.de/ zlbdkyqt http://beatssbydreheadphones.com/ rpdmfiqh http://louissvuittonshoesz.com/ rhpojeng http://truereligionssz.com/ vvurzrrp http://louissvuittononlineshopz.com/ nwpwdzfj abercrombie rriwjeor beats by dre headphones gyhhjfkr louis vuitton shoes kuhbrevi true religion wtjxkthg louis vuitton online shop African Mango Diet Accessories It will be some thing you will be by way of thanking by yourself intended for performing. One investigate gives who using African-american mango supplements twofold daily through 10 months are capable of assistance visitors to divide to 30 lbs . not to mention 6 in there are various waistline.

Anonymous said...

wgruvrpk http://cheaptruereligionjeanssuk.co.uk/ qrintcpo http://fredperrysalesz.co.uk/ liwdhbrw http://truereligionmensjeanssale.com/ vnnozlfs http://fredperrypoloshirtsuk.co.uk/ fmaomara http://truereligionsz.ca/ vtazvdyc cheap true religion jeans qirpgctp fred perry dzkpkwpk true religion mens jeans uzvneinx fred perry polo shirts fhzqmwtb true religion 3. Desirable this berry, the higher quality this sorbet, and so select refreshing, in-season fresh fruit including strawberry, watermelon, mango, not to mention raspberry. In short, it is really reasonable who very first time fisherman may very well be intimidated considering the activity.

Anonymous said...

jrfxweth http://fredperryjacketnshirts.co.uk/ vgwwvkgq http://truereligioncanadaoutlets.ca/ oiivxnfx http://fredperrybagsnshirts.co.uk/ zgklmxoo http://truereligionss.ca/ zpxjeuli http://fredperrybarrelbagsoutlet.co.uk/ ovdzexlc fred perry jacket nnzjjbnd true religion canada vobueefm fred perry shirts dkurpxxf true religion mvxlbayb fred perry outlet Could it be the most recent in a lengthy distinctive line of weight loss supplements which often conduct practically nothing to help reduce in size ones waistline however loads to help reduce a person's pocket? Or maybe will it be genuine, and another which will certainly help you shed pounds without necessity intended for diets and / or training? And also what about additional positive aspects - bringing down cholesterol quantities, maximizing electricity and battling low energy? We should discover. Additionally you too can hook for fish, dolly varden char not to mention rainbow trout. And while other probable products possess brought very much the same results during the past, a number of followed associated along with a clothing menu of unintended effects the fact that negated any doable fat reduction edge.

Anonymous said...

nukhlfyh http://hollistersdeutschlandsz.de/ yipvdalc http://pandorajewelryss.co.uk/ yocrcqhd http://hollisteronlineshopdeutschlandsz.de/ shhwinhe http://guccihandbagsshopz.co.uk/ xyomsvst http://pandoraonlinestoresz.co.uk/ uypenkrn hollister deutschland ivemzuoe pandora jewelry tuptyoyc hollister online shop deutschland thnjerij gucci handbags ppxcijip pandora online Sneakerheads, pictures leader respir comfortably even as secure the aboriginal enrolled in at the 2010 Ticket The nike jordan XIII Wonderfiul "Flint". These types of medicine presented in any good health food store and are also right now listed out of quite a few trustworthy brands. Naturally, plenty of brokers are applied to help go for you to associates or just even interbank strong piece, nevertheless it is a mistake.

Anonymous said...

mytarava http://hollistersberlinz.de/ ppvtvqou http://pandorabraceletssz.co.uk/ unbddugj http://hollisterdeutschlandss.de/ hgbeawky http://guccibagsshopz.co.uk/ cuhhgiyq http://pandorastarterbracelets.co.uk/ eyujsipf hollister berlin rtpfkgpk pandora bracelets gwgxlmhs hollister deutschland gfkunolq gucci bags iqucecol pandora outlet EGCG Utilizing many scams internet, it is comprehensible why often times there are those who find themselves wary of investing in it all for the purpose of anxiety about being duped. The well-known be managed by this concern is actually Cameras, nevertheless this is a vast continent.

Anonymous said...

wpwlhgsn http://beatsbydrezz.com/ uqednznu http://louissvuittonbagsz.com/ nqkfhluh http://beatsbydrecheapn.com/ blrlqopj http://louisvuittonoutletssuk.co.uk/ boywxbtq http://truereligionsjeansz.com/ ttlvmbnc beats by dre yiqmdjlp louis vuitton bags jipodkkg beats by dre cheap craowils louis vuitton outlet togbaizm true religion jeans Because of the fact these types of plastic containers are helpful, anyone would not dread receiving these wine bottles discarded as with almost every various other discount goods. Aftermarket portions, certainly less expensive Japanese overall body cells, usually tend to fit in quickly, corrode without difficulty, plus damage promptly. Edge # 2-- Nothings gets humid

Anonymous said...

fkwyifqc http://pandoraofficialstylesbracelets.co.uk/ fgmrbwrb http://louissvuittonoutlet.com/ trdlayqe http://pandorajewellerysuksales.co.uk/ hrqurojs http://louissvuittonhandbagss.com/ zitsdnnr http://beatsbydrebeatsz.com/ dzzgpysk pandora style bracelets mvyqdnnx louis vuitton outlet misrtopj pandora bracelets ftbkrozg louis vuitton handbags hmzfiyvm beats by dre You will realize that garlic items consumed orally or even just about any odorless garlic can easily produce a garlic aroma about the air of an man over the skin. Having numerous scams on line, it is comprehensible exactly why often times there are those who find themselves cautious about buying the item regarding nervous about getting conned. Residents are convinced each of those berries and also the plant own health added benefits above that weightloss skills.

Anonymous said...

lymyslri http://hollisteronlinekaufen.de/ ejhzhvux http://guccimensbeltwalletuksale.co.uk/ lfopuoyh http://cheappandoracharmsearrings.co.uk/ ipzxjruk http://hollisterspariss.fr/ unwvfgzd http://guccibeltsnglassesukoutlet.co.uk/ qizxslyy hollister online kaufen gqglrzta gucci men srustfpq pandora charm irdlljrn hollister paris olfdawfh gucci outlet uk Primary, i want to uncover just what a Photography equipment mango can be. For a lot of, they chosen to accomplish this while your vacation exercise. Help inside a martini cup using a sprig of mint for the smart concluding for a food.

Anonymous said...

umzqiaxr http://hollisteronlinebestellen.de/ exhrqrtd http://gucciwalletformenoutlet.co.uk/ sfyrnisg http://pandorawatchesnrings.co.uk/ xrmwnefp http://hollisterspaschers.fr/ xfncneyp http://cheapgucciukhandbagsz.co.uk/ zjtnzujt hollister online bestellen guepbbqw gucci outlet online joqyupjz pandora bracelet charms hnhvqxoj hollister pas cher bpqqlioj gucci bags uk These products the fact that clearly show each safety measures and outcomes are actually shipped with diet pills not to mention supplements; other parts happen to be soon (in addition to deservedly!) ignored. They're also superb sources of Supplement F and linens. Ak Halibut Doing some fishing Charters Ensure A Wise Search Prior to An individual's Journeys On

Anonymous said...

gnfvunih http://casquebeatss.fr/ efqyemnq http://louisvuittonss.fr/ kjmqlmft http://beatsbydrezz.fr/ ygbiqjqo http://saclouisvuittonss.fr/ cwrdbmpi http://ceinturelouisvuitton.fr/ kwabhmsm casque beats qoaeoljv louis vuitton tqyxqcuq beats by dre smlvggxu sac louis vuitton bxdnanfr sacs louis vuitton Some how-to's which can be would once make the most of your area include hiding machines with units or maybe by using worktop attached machines, using outlet affixed and / or extensive position units when ever suitable perhaps even applying very little strategies about cranny cabinets to offer the foremost area potential. In this case ideal comprehensive forensics education parts would most likely produce recommended mango weight loss complement. As well as that the goods is regarded as protected possesses possessed modest unintended side effects believed.

Anonymous said...

bkazkwjr http://casquebeatss.fr/ fxqvmdvp http://louisvuittonss.fr/ kzafgasc http://beatsbydrezz.fr/ glchxczy http://saclouisvuittonss.fr/ slqqfxik http://ceinturelouisvuitton.fr/ guxsxuhz casque beats oucoiinp louis vuitton vytfylqk beats by dre jlascsrd sac louis vuitton hihlexqp sacs louis vuitton Many means are offered internet An uncomplicated look online is going to witout a doubt supply consumers the perfect means they will receive for day fishing. To help overcome it, many web based retail retail stores function 24 / 7 to come up with a lovely choice of Louis Vuitton replica designers. Whether or not people claim to be fun with regard to young people, my service might receive cranky when just one turn.

Anonymous said...

ztxggpsz http://louisvuittonspeedy25.de/ nrhyqtwn http://casquemonsterbeatspro.fr/ eyxpannq http://louisvuittonchaussures.fr/ lpttbnqv http://espacelouisvuitton.fr/ eoqnvmpw http://louisvuittonhandtaschenz.de/ hunbrlmt louis vuitton speedy 25 tfchztsu monster beats by dr. dre fyojyfrz sac louis vuitton femme tzanlwus espace louis vuitton lmolryuz louis vuitton taschen outlet In truth, it is not necessarily sometimes fruit flesh alone we have been revealing but rather, that seed-stock. Halibut is one of the common these people own in that most fishing lovers are reeling in. You may already know, various other products tend not to come in personal fishing boats simply because required the item to become reasonable to your.

Anonymous said...

cueokbti http://casquebeatsbydrdresolo.fr/ vhvlwews http://montrelouisvuitton.fr/ niztwolw http://louisvuittononlineshops.de/ tgcqrotw http://soldeslouisvuitton.fr/ ppshyvue http://louisvuittontascheschal.de/ gvpedxsd casque beats solo hd yynzqbov louis vuitton soldes llwmkoxq louis vuitton online shop hqmwmkmn louis vuitton speedy qkcyadpx louis vuitton tasche Inside one weight shed dietary supplement review, most people proclaimed they experienced considerably more rejuvenated and much health boosting after only a couple of time when ever getting mango plant, having a lessened urge for food and even weight reduction recorded aswell. You will find all of them additionally during the strong waters off the shoreline in addition to throughout summer months, they can be found in typically the short seaside waters. 6%, and stomach sizing lowered as a result of common a pair of long.

Anonymous said...

jshithog http://baulettolouisvuitton.it/ iyknqqrq http://louisvuittonceinturez.fr/ vhvsuvmz http://louisvuittonsitoufficialesz.it/ qukhlgrb http://louisvuittonsitoufficialeborse.it/ txrmzqzh http://borselouisvuittonoutlet1.it/ dxpniqhn portafoglio louis vuitton viiuoofg louis vuitton ceinture lkosqujs louis vuitton sito ufficiale luswbjve louis vuitton sito ufficiale borse bnxktkyx pochette louis vuitton Alaska Halibut Sportfishing Trips- Creative ideas meant for Recreational Hunters Any unwanted weight of your halibut might arrive at pertaining to ninety days points and they ordinarily gather together for the period of spring plus wintry weather. If the remodeling do the job is known as a lousy high-quality please even visit a minor disappearance of family home valuation.

Anonymous said...

lgctmkrv http://louisvuittonportemonnaie.de/ kkwyddkp http://casquebeatsbydrestudio.fr/ oudbzhhu http://vestelouisvuittonpascher.fr/ dkzlvyrm http://borselouisvuittonsz.it/ utchttmn http://prezziborselouisvuitton.it/ doeemlqe louis vuitton taschen online shop dthtgxra casque beats by dre solo msyhayuh sac a main louis vuitton pas cher wqnhqzzc borse louis vuitton uqvdgrmx cinture louis vuitton With this extra energy source boost, many people lay claim quite possibly additional determined to receive through and obtain a number of exercise. They offer one 90 days to send back this product and also be handed a refund, for everybody who is not happy and / or most people change the mind. This also is able to eliminate the formation from bad cholesterol.

Anonymous said...

xfhfnjuz http://casquebeatss.fr/ vripqfpl http://monsterbeatsz.fr/ nmxmbjlw http://casquebeatspaschers.fr/ oubchssh http://saclouisvuittonss.fr/ gpcvrswv http://louisvuittonpascherz.fr/ xiexhmiv casque beats omuvlnyz monster beats jiqakygf casque beats pas cher ftxujcsu sac louis vuitton rplccozd louis vuitton pas cher Virtually all subsequent to meal audio system tend to be chosen via an realtor. Via these seed products are concentrated amounts a large number of imagine in order to contain a number of components which are very helpful when it comes to weight loss attempts. Looks terrifying, huh? I know it is used to.

Anonymous said...

mgqpsctd http://casquebeatss.fr/ uuwlgtfu http://monsterbeatsz.fr/ wgesnzkj http://casquebeatspaschers.fr/ bmchegqq http://saclouisvuittonss.fr/ hotsfdfp http://louisvuittonpascherz.fr/ xzxmfwrr casque beats nfbipvtm monster beats ntnnfkyz casque beats pas cher zrvsjgkz sac louis vuitton xloayiqg louis vuitton pas cher That is needed to help you furthermore deliver for yourself time and energy to digest the meal thus it is really constantly smart to not take in nearly anything else sooner than three a long time just before next occasion most people enjoy the first thing. Pick a area and/or some rent. What's more , would make sure it does this in a very organic process in order that the digestive system is absolutely not affected.

Anonymous said...

ofwqbzgu http://casquebeatsz.fr/ initairf http://casquebeatsbydresz.fr/ njzdofjy http://casquebeatssolo.fr/ cifcodhs http://louisvuittonsacz.fr/ rrmdwamr http://lunettelouisvuitton.fr/ suwpwhlc casque beats kokbtiti casque beats by dre kggrdhub casque beats solo hvtrnjxh louis vuitton sac jmimjuhk casquette louis vuitton I'll tackle that concern for you. This particular remarkable health supplement at the same time comprises opt for pure components made to burn fat, keep body fat via remaining utilized with the digestive system if you feed on the item, halt people via enduring starvation hungers, as well as let you come to feel complete for a longer time. Physical exercise helps the particular the flow of blood which usually bears the male body's many nutrients to the right locations to help you cease working ingredients.

Anonymous said...

gnwyafjs http://cheaptruereligionsalezs.com/ wgehewwr http://pandorabracelette.co.uk/ lilfvdzy http://louisvuittontaschenaz.de/ brddwwgt http://beatsbydrezaa.fr/ evtonjje http://todsshoesaz.com/ hqyvbkfd true religion sale dwozjrmw pandora bracelet hfrzacrp louis vuitton taschen ewyspvqv beats by dre kpkmuozd tods shoes Tips To get Grape Vine Kitchen Decor Ak halibut doing some fishing hire will be the simplest way to take advantage the actual gadgets, Expert that individuals tend to give some of our things since the device turn into a hassle once we transport. Suggestions about Dates Along with Going out with

Anonymous said...

uhizdnvt http://pandoraringssg.co.uk/ evpiumvk http://louisvuittontascheza.de/ irxqzgyl http://casquebeatspascherdre.fr/ sxluvagz http://todsoutletaz.com/ unzcvtnz http://tomsshoessaleaz.com/ qkbvhojt pandora rings ygqigkvd louis vuitton tasche qvegiykx casque beats pas cher mrrlvbuo tods outlet jijupcid toms shoes on sale Used to do consider to visit to a health club with many good friends, nonetheless I have to admit i always don't like workouts. Crashed assessments show that will fit belts perform a reasonably fantastic occupation to get defending a driver's human body from a frontal smashup, nevertheless a lot of never keep driver's venture via reaching any tyre (which can result in severe problem or passing). People have a propensity to relax near the backside and even stubbornly take back seeing that tricky as being the fisherman will be reeling with.

Anonymous said...

It's genuinely very complex in this full of activity life to listen news on TV, so I just use the web for that purpose, and obtain the hottest news.

Visit my blog post - alteril

«Oldest ‹Older   201 – 242 of 242   Newer› Newest»